article
1.6110947
YERSEKE - Wetenschappers zoeken naar een manier om meer mosselbanken te laten ontstaan in de Oosterschelde. Hoe meer er komen, hoe beter dat is voor de natuur, stellen de onderzoekers.
Wetenschappers proberen mosselbanken in Oosterschelde te herstellen
2016-06-15T14:19:00+0000
Yerseke,Natuurgebied,Mossels,Mosselbanken,hermes
Zeeuws nieuws
Home / Regio / Zeeuws nieuws / Wetenschappers proberen mosselbanken in Oosterschelde te herstellen

Wetenschappers proberen mosselbanken in Oosterschelde te herstellen

• Afbeelding
      Beschrijving
      Onderzoeker Ralph Temmink bij proefopstellingen
      Fotograaf
    YERSEKE - Wetenschappers zoeken naar een manier om meer mosselbanken te laten ontstaan in de Oosterschelde. Hoe meer er komen, hoe beter dat is voor de natuur, stellen de onderzoekers.

Aan het onderzoek doen Radboud Universiteit Nijmegen, het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee (NIOZ) Yerseke, Bureau Waardenburg, en Natuurmonumenten mee. De studie gebeurt op twee plekken: de Slikken van Viane en de Slikken van Kats.

Verdwenen

In de loop der tijd zijn in de Oosterschelde mosselbanken (opeenhoping van mossels) verdwenen. "Mogelijke oorzaken zijn: visserij, de bouw van nieuwe waterwerken - en dus andere stromingen van het water - en het weer (stormen)", vertelt Ralph Temmink van de Radboud Universiteit.

De onderzoekers hebben een manier bedacht om te zorgen dat op een zandplaat weer een mosselbank ontstaat. "We proberen de natuur een handje te helpen. Daar zijn verschillende mogelijkheden voor. Wij testen uit welke methode het beste is."

Korven

De onderzoekers hebben op de Katse Plaat 20 en bij Viane 36 ijzeren 'korven' gezet. Daaraan hangen 'strengen' van biologisch afbreekbaar materiaal. "Daaraan kan zich mosselzaad hechten."

Herstel van de mosselbanken in de Oosterschelde is belangrijk, zegt Temmink. "Rondom mosselbanken leven weer andere organismen. En mossels zijn zelf weer voedsel voor vogels, kreeften en krabben. Mosselbanken zijn een onderdeel van het ecosysteem. Bovendien zijn het natuurlijke golfbrekers."

Vooralsnog duren de proeven een jaar. Afhankelijk van de resultaten wordt bekeken of en hoe de studie wordt voortgezet.