article
1.6565376
VLISSINGEN - De elektrische auto staat op het punt van doorbreken.
Waar blijven de laadpalen?
VLISSINGEN - De elektrische auto staat op het punt van doorbreken.
http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-nieuws/waar-blijven-de-laadpalen-1.6565376
2016-10-24T05:30:00+0000
http://www.pzc.nl/polopoly_fs/1.4283784.1439149715!image/image-4283784.jpg
Verkeer,Elektrische auto's,Laadpalen,hermes,Vlissingen
Zeeuws nieuws
Home / Regio / Zeeuws nieuws / Waar blijven de laadpalen?

Waar blijven de laadpalen?

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    VLISSINGEN - De elektrische auto staat op het punt van doorbreken.
    Geen enkele Zeeuwse gemeente is écht voorbereid.

    Zeker nu het komend jaar betaalbare auto's komen die ook een flink stuk op een accu kunnen rijden. Er is één probleem: er zijn in Zeeland nog niet genoeg laadpalen. Ook staan ze soms op onlogische of ontoegankelijke plekken. En dus moeten gemeenten aan de bak. Dat concludeert onderzoeksbureau Over Morgen, een bureau dat overheden onder andere adviseert over de aanleg van laadnetwerken. Het heeft onderzocht hoeveel laadpalen in gemeenten staan en hoeveel er de komende jaren nodig zijn. De conclusie: gemeenten zijn onvoldoende voorbereid op de toename van elektrische auto's.

    Samengeknepen billen

    Maar wie zegt dat de elektrische auto doorbreekt en er zoveel laadpalen nodig zijn? Elektrische auto's zijn toch karretjes die na 100 kilometer leeg zijn en waarin je met samengeknepen billen probeert op je bestemming te komen? Dat is achterhaald, reageert onderzoeker Mark Verbeet van Over Morgen. "Mede aangejaagd door de aangekondigde Tesla model 3 brengen alle grote merken elektrische auto's uit die veel kilometers kunnen rijden en betaalbaar zijn. Kijk naar de nieuwe Renault Zoe bijvoorbeeld: die kan zo'n 400 kilometer rijden. Dat soort auto's worden aantrekkelijk, niet alleen voor lease, maar ook voor particulieren."

    Stapels aanvragen

    Het gaat rap. Maar gemeenten spelen op die ontwikkelingen niet voldoende in, concludeert Verbeet. Alleen Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht hebben hun zaakjes goed op orde. "Die moesten wel. Daar kwamen stapels met aanvragen voor laadpalen binnen van bewoners en bedrijven. Geen wonder dat ze het goed doen."

    De meeste gemeenten, ook de Zeeuwse, zijn niet voorbereid op wat komen gaat, concludeert Verbeet. Op Zeeuwse schaal doet Middelburg het relatief nog goed. Op grote afstand volgen Tholen en Noord-Beveland. Hekkensluiter is Hulst. "Maar geen enkele Zeeuwse gemeente is écht voorbereid."

     

    Maandag meer in de PZC.