article
1.6138148
VLISSINGEN - Vroon bouwt aan windmolenpark op de Noordzee. De MPI Discovery vervoert de onderdelen van Vlissingen naar Rampion Wind Farm en zet ze daar neer.
Vroon bouwt met MPI Discovery aan windmolenpark voor Engelse kust
VLISSINGEN - Vroon bouwt aan windmolenpark op de Noordzee. De MPI Discovery vervoert de onderdelen van Vlissingen naar Rampion Wind Farm en zet ze daar neer.
http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-nieuws/vroon-bouwt-met-mpi-discovery-aan-windmolenpark-voor-engelse-kust-1.6138148
2016-06-25T05:00:00+0000
http://www.pzc.nl/polopoly_fs/1.6138163.1466791768!image/image-6138163.JPG
Vlissingen,Bouw,Windmolen,Noordzee,windmolenpark,Vroon
Zeeuws nieuws
Home / Regio / Zeeuws nieuws / Vroon bouwt met MPI Discovery aan windmolenpark voor Engelse kust

Vroon bouwt met MPI Discovery aan windmolenpark voor Engelse kust

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Vroon bouwt aan windmolenpark op de Noordzee.
      Fotograaf
    VLISSINGEN - Vroon bouwt aan windmolenpark op de Noordzee. De MPI Discovery vervoert de onderdelen van Vlissingen naar Rampion Wind Farm en zet ze daar neer.

    Steeds meer windmolenparken verrijzen op de Noordzee. Van de 77 die er staan is rederij Vroon uit Breskens er bij een stuk of 25 betrokken. Nu bouwt ze volop mee aan het Rampion Wind Farm, ten zuiden van het Engelse Brighton: met de MPI Discovery.
    Kapitein Paul Lewis heeft vanaf de brug een schitterende view over het bijna 140 meter lange schip: één van de vier van Vroon om windmolens op zee mee te plaatsen. Iets waar de rederij - die binnenkort naar Breda verhuist - trots op is. Want de offshore wind industrie is voor het bedrijf een steeds belangrijker tak. Eén waar muziek in zit.

    Huge

    Omdat er vanwege de paaitijd van de haring tijdelijk niet op locatie kan worden gewerkt, ligt de Discovery te wachten in de Scaldiahaven. Nog een paar dagen. Dan mag het weer naar volle zee.
    Huge, isn’t it?, vraagt Lewis vriendelijk. Inderdaad. Hoe immens de Discovery is, zie je pas als je er doorheen wandelt. Gemiddeld zitten er tussen de pakweg 60 en 120 man aan boord. Bikkelen ze niet op zee, dan relaxen ze in hun (ruime) verblijven, recreatiezalen (met Playstation, pooltafel en televisie) of bioscoop. Om fit te blijven kunnen ze trainen in de gym (met sauna).

    Varend bedrijf

    Leuk en wel, maar je zou haast vergeten dat de Discovery een varend bedrijf is. 24/7 in touw. Tot eind 2017 vaart het heen en weer tussen Vlissingen en Rampion Wind Farm. Bij Verbrugge Terminals liggen de tientallen onderdelen voor windmolens al klaar. Lange palen - monopiles genaamd - zijn de funderingen. Eenmaal op de juiste plek hamert de Discovery ze in de zeebodem. Bovenop de monopiles plaatst de Discovery een (geel) tussenstuk, waarop de eigenlijke toren met turbine en bladen wordt geplaatst. Bij elke vaart naar Rampion neemt de Discovery drie monopiles en drie tussenstukken mee.

    Steeds groter

    Uiteindelijk moeten er voor de Engelse zuidkust 116 windmolens staan van 3,45 megawatt, elk maar liefst 180 meter hoog. Eenmaal vol in bedrijf, produceert het park stroom voor 290.000 huishoudens. Het is één van de vele projecten die Vroon in portefeuille heeft. Het plaatsen van windmolens op zee is een groeiende tak. Offshore windmolens worden steeds groter, net als de fundaties en dus ook de schepen die ze moeten neerzetten. Momenteel heeft MPI vier schepen om windmolens op zee te plaatsen. Een nieuwe generatie zit eraan te komen. Een die nog dieper en nog zwaardere funderingen aan kan. Directeur Coco Vroon: „In wind op zee zit toekomst.”