article
1.6166920
Nederland blijkt een luilekkerland voor fietsendieven uit vooral Oost-Europa, omdat hier veel dure E-bikes zijn. Het schadebedrag dat verzekeraars uitkeren stijgt snel. Marktleider ENRA zag dat in drie jaar tijd verdubbelen en keerde vorig jaar 15 miljoen euro uit.
Verzekeraars luiden noodklok over diefstal E-bikes
Nederland blijkt een luilekkerland voor fietsendieven uit vooral Oost-Europa, omdat hier veel dure E-bikes zijn. Het schadebedrag dat verzekeraars uitkeren stijgt snel. Marktleider ENRA zag dat in drie jaar tijd verdubbelen en keerde vorig jaar 15 miljoen euro uit.
http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-nieuws/verzekeraars-luiden-noodklok-over-diefstal-e-bikes-1.6166920
2016-07-05T04:50:24+0000
http://www.pzc.nl/polopoly_fs/1.6166851.1467680434!image/image-6166851.jpg
Nederland,Consument,cnd
Zeeuws nieuws
Home / Regio / Zeeuws nieuws / Verzekeraars luiden noodklok over diefstal E-bikes

Verzekeraars luiden noodklok over diefstal E-bikes

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    Nederland blijkt een luilekkerland voor fietsendieven uit vooral Oost-Europa, omdat hier veel dure E-bikes zijn. Het schadebedrag dat verzekeraars uitkeren stijgt snel. Marktleider ENRA zag dat in drie jaar tijd verdubbelen en keerde vorig jaar 15 miljoen euro uit.
    De kans dat een E-bike jonger dan een jaar wordt gestolen, is in een paar jaar tijd 2,5 keer groter geworden - Douwe Boeijenga

    ,,Steeds meer E-bikes worden gestolen en fietsen zijn in het algemeen duurder geworden'', zegt woordvoerder Oscar van Elferen van het Verbond van Verzekeraars. Van de 18 miljoen fietsen zijn er  inmiddels 1 miljoen elektrisch, met een prijs tussen de 1000 en 3000 euro. Nederland is met zijn grote aantal fietsen volgens ENRA-directeur Douwe Boeijenga voor de fietsendief het walhalla. ,,De dief hoeft nauwelijks moeite te doen om buit van zijn gading te vinden."

    De diefstallen zijn volgens Boeijenga goed georganiseerd. ,,Gestolen fietsen gaan met grote aantallen tegelijk de grens over. Onlangs bleek een gestolen lokfiets een dag later al in Polen te staan. De vraag is groot. ,,In ons nadeel werkt dat Nederland voorop loopt met elektrische fietsen", zegt Boeijenga. ,,Dat is in België en Duitsland nog anders. Daarom zijn wij in vergelijking met omliggende landen ook zo aantrekkelijk voor buitenlandse bendes. De kans dat een E-bike jonger dan een jaar wordt gestolen, is in een paar jaar tijd 2,5 keer groter geworden."

    Marloes Eshuis van Unigarant, het verzekeringsbedrijf van de ANWB, bevestigt dat beeld. "Er zijn steeds meer georganiseerde bendes van Oost-Europeanen actief. Die zijn heel bedreven in het stelen van fietsen en gaan met busjes vol aan de haal. Ze hebben het vooral gemunt op duurdere fietsen." 

    Premieverhoging
    De verzekeraars zeggen er niet aan te ontkomen de premies voor fietsverzekeringen te verhogen. De stijging verschilt per verzekeraar, per regio en per klant. Zo ligt de premie in het centrum van Amsterdam rond de 400 euro, in de binnensteden van Rotterdam en Den Haag rond de 300, in Deventer en Den Bosch rond de 200 en in Middelburg en op Ameland rond de 100 euro per jaar. Gemeenten als Urk en Staphorst duiken onder de 80 euro. 

    Diefstalcijfers hebben op de premie voor fietsverzekeringen een veel grotere invloed dan op die van autoverzekeringen. ,,Het risico voor de verzekeraar is veel groter'', zegt Oscar van Elferen van het Verbond van Verzekeraars.

    De Stelling

    Je fiets niet verzekeren is dom.

    Toon resultaten