article
1.6499462
BRESKENS - In plaats van één nieuwe conventionele boot moet de provincie twee elektrische schepen aanschaffen voor de veerdienst tussen Vlissingen en Breskens. Dat scheelt tientallen miljoenen euro's. Dat betoogt Sebastiaan Keijmel uit Breskens. De student maritieme techniek aan de TU Delft heeft enkele scenario's toegevoegd aan die van de provincie over de toekomst van de veerdienst. Als de huidige dienst met twee swaths wordt voortgezet, kost dat in dertig jaar tijd 178,6 miljoen euro.
'Veerdienst kan miljoenen euro's goedkoper'
BRESKENS - In plaats van één nieuwe conventionele boot moet de provincie twee elektrische schepen aanschaffen voor de veerdienst tussen Vlissingen en Breskens. Dat scheelt tientallen miljoenen euro's. Dat betoogt Sebastiaan Keijmel uit Breskens. De student maritieme techniek aan de TU Delft heeft enkele scenario's toegevoegd aan die van de provincie over de toekomst van de veerdienst. Als de huidige dienst met twee swaths wordt voortgezet, kost dat in dertig jaar tijd 178,6 miljoen euro.
http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-nieuws/veerdienst-kan-miljoenen-euro-s-goedkoper-1.6499462
2016-10-06T14:48:00+0000
http://www.pzc.nl/polopoly_fs/1.4305478.1396949990!image/image-4305478.jpg
Breskens,Vervoer,Provinciale Staten,Provincie Zeeland,Fiets- Voetveer,Sebastiaan Keijmel,Veerdienst,hermes
Zeeuws nieuws
Home / Regio / Zeeuws nieuws / 'Veerdienst kan miljoenen euro's goedkoper'

'Veerdienst kan miljoenen euro's goedkoper'

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    BRESKENS - In plaats van één nieuwe conventionele boot moet de provincie twee elektrische schepen aanschaffen voor de veerdienst tussen Vlissingen en Breskens. Dat scheelt tientallen miljoenen euro's. Dat betoogt Sebastiaan Keijmel uit Breskens. De student maritieme techniek aan de TU Delft heeft enkele scenario's toegevoegd aan die van de provincie over de toekomst van de veerdienst. Als de huidige dienst met twee swaths wordt voortgezet, kost dat in dertig jaar tijd 178,6 miljoen euro.

    De provincie vindt dat te veel en stelt daarom voor met ingang van 2019 een aantal onrendabele afvaarten te schrappen. Dat scheelt per jaar 460.000 euro. In 2024 wil de provincie een groter schip in gebruik nemen dat dan nog maar één keer per uur vaart. Dat zou tot 2048 een besparing van 25 miljoen euro opleveren.

    Accu's

    Keijmel stelt voor de huidige veerdienst te handhaven, maar daarvoor twee elektrische schepen aan te schaffen. Die moeten groter zijn, vanwege het gewicht van de accu's. Daardoor is er ruimte om negentig auto's mee te nemen.

    Door goedkopere brandstofkosten en hogere inkomsten (het tarief voor automobilisten zou gelijk moeten zijn aan de tol in de Westerscheldetunnel) komt Keijmel uit op een bedrag van 126 miljoen euro in dertig jaar, 27 miljoen minder dan het plan van de provincie. De aanpassing van de aanlanding voor auto's is daar volgens hem in verrekend.

    Keijmel presenteert zijn plan vrijdag in de Statencommissie economie.

    Lees meer in de PZC van vrijdag.