article
1.6678556
MIDDELBURG - Tegen alle verwachtingen in werd de musical 'A Chorus Line' in 1975 een enorme hit. Het biedt een kijkje achter de schermen van een auditie. En wat het van de deelnemers vergt. De topper is in Middelburg te zien.
Vechten voor een plekje
MIDDELBURG - Tegen alle verwachtingen in werd de musical 'A Chorus Line' in 1975 een enorme hit. Het biedt een kijkje achter de schermen van een auditie. En wat het van de deelnemers vergt. De topper is in Middelburg te zien.
http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-nieuws/vechten-voor-een-plekje-1.6678556
2016-11-25T10:35:00+0000
http://www.pzc.nl/polopoly_fs/1.6671621.1479895602!image/image-6671621.jpg
Middelburg,Musical,A Chorus Line,Michael Bennett
Zeeuws nieuws
Home / Regio / Zeeuws nieuws / Vechten voor een plekje

Vechten voor een plekje

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    MIDDELBURG - Tegen alle verwachtingen in werd de musical 'A Chorus Line' in 1975 een enorme hit. Het biedt een kijkje achter de schermen van een auditie. En wat het van de deelnemers vergt. De topper is in Middelburg te zien.

    Keihard opvallen om overtuigend anoniem te zijn. Vreemde tegenspraak. Tientallen acteurs verdringen zich in een auditie voor een chorus line. Dat is de groep onopvallende dansers op de achtergrond. Maar om gekozen te worden, moet je écht wel opvallen.

    Héél veel verwachtte Michael Bennett niet van zijn musical A Chorus Line, toen die in 1975 in New York in het Public Theatre in première ging. Maar de bezoekersaantallen knalden, en dan verhuist zo'n voorstelling vlug-vlug naar Broadway. Daar speelde de musical in acht jaar meer dan 6.000 keer. Negen Tony-Awards (de 'oscars' van de toneelwereld) kreeg hij. Het is één van de weinige super-musicals.

    Het verhaal is gauw verteld. Dit is een musical over het maken van een musical. Om preciezer te zijn: over waar elke musical mee begint, de audities. Overal gevreesd door bijna elke acteur, maar zeker in Amerika. Daar is het aanbod aan goede acteurs het 10-voudige van de vraag. Dus dat is knokken en stressen, van je afbijten en diep gaan: alles geven!

    Schitteren

    In A Chorus Line zijn na een eerste selectie zestien kandidaten overgebleven voor zo'n 'chorus', zo'n anonieme dansgroep die de solisten nog meer moet laten schitteren. Maar er zijn maar acht plaatsen, vier voor jongens en vier voor meisjes. Dus worden de zestien overgebleven dansers nu serieus artistiek en psychologisch op de proef gesteld.

    Iedereen moet zich presenteren aan de regisseur en iets over zichzelf vertellen. Dit is geen spelopdracht, dit moet écht zijn. Zo echt en eerlijk mogelijk. Waarom willen ze dansen, en wat als ze om de een of andere reden niet meer zouden kunnen dansen? Ze moeten de regisseur een blik gunnen in het diepst van hun ziel. Het zijn verhalen over harde tijden, opgelopen wonden, kameraadschap of verraad. Over de vreugde van het dansen en over de liefde die alles mogelijk maakt. Over teleurstelling en tegenslag, en hoe die overwonnen werd.

    Met alle kandidaten is wel iets aan de hand. Een meisje werd heen en weer geslingerd tussen ruziënde ouders, een jongen uit een provinciestadje blijkt homoseksueel, een meisje was bang dat ze zonder borstvergroting bij geen enkele auditie zou opvallen. Allemaal komen ze niet alleen die weetgierige regisseur tegen, maar vooral ook zichzelf.

    Er zit tempo in de voorstelling, er moet gewerkt en 'gedrild' worden. Iedereen moet zo snel mogelijk beseffen dat zelfs na de schitterendste dansact altijd maar één plaats is voor de 'chorus'. Dat is achter die al dan niet denkbeeldige lijn achter op het podium, het voetlicht is voor anderen. Wie kan dat het gemakkelijkst, van de extase naar de volgende haastige kostuumwissel?

    Na een eerste montage van een eerder ingestudeerd lied en een pas aangeleerde dans, weet de regisseur het nog niet zeker. Dus als toegift vraagt hij van iedereen nog één extra opdracht, een tapdans. En dan komt dat gevreesde moment. Eén voor één noemt hij langzaam acht namen. Doe maar een stap naar voren. Zijn zij nu de gelukkigen? Of juist niet?

    Kracht

    De kracht van de musical zit hem erin, dat iedereen wil laten zien dat hij of zij het écht kan. Iedereen wil het beste van zichzelf geven, met én acteren én zingen én dansen. Straks zullen ze in de anonimiteit verdwijnen, maar nu krijgen we heel even het beste van het beste te zien. Het leidt tot ontroerende momenten en tot telkens weer een nieuw hoogtepunt van energie en overtuiging.

    Songs

    Het is in zekere zin een musical die nooit bedoeld is om een musical te worden en die daarom zo'n bijzondere musical is. Onder andere ook, omdat alle songs zo'n logische plek in het verhaal hebben en het zo vanzelfsprekend is dat al déze songs op déze plek en op dít moment gezongen moeten worden. En alle dans moet nu op dit podium gedanst worden. Bij andere musicals zou je je misschien wel eens kunnen afvragen of dit lied of die dans nu echt wel nodig is. Hier is het antwoord altijd ja!

    Sommige musicalsongs worden zo bekend, dat iedereen al lang vergeten is uit welke musical die ook alweer komen. A Chorus Line heeft heel wat klassiekers voortgebracht. Dit zijn de bekendste: Hello Twelve, Hello Thirteen, Hello Love; Let Me Dance For You; I Can Do That; het ontroerende What I Did For Love en het fameuze slotlied, waar ook de verliezers nog vol overtuiging aan meedoen: One. Met beroemde refreinzinnen als You know you'll never be lonely with you know who....

    Wat niet veel leek te beloven, werd een topper. Dat is omdat het een spannend en ontroerend verhaal is. Wie gaat het redden? Een verhaal om mee mee te leen. Dat is omdat iedereen in de show het onderste uit de kan haalt en wij dat krijgen voorgezet. Het verhaal van deze zestien dansers staat symbool voor wat de meesten van ons in het leven moeten meemaken. Onbewuste diepgevoelde herkenning.

    A Chorus Line, musical, Stadsschouwburg Middelburg, zaterdag 26 november om 20.00 uur, zondag 27 november om 14.00 uur.