article
1.5880947
MIDDELBURG - De meest luxe variant om het enig overgebleven knelpunt in de Sloeweg op te lossen, kost 22,5 miljoen euro. Dan zou de kruising van de Sloeweg, Bernhardweg en Westerscheldetunnelweg gaan lijken op het Prins Clausplein bij Den Haag.
Varianten knelpunt Sloeweg bekend, kosten tussen 1 ton en 22,5 miljoen
MIDDELBURG - De meest luxe variant om het enig overgebleven knelpunt in de Sloeweg op te lossen, kost 22,5 miljoen euro. Dan zou de kruising van de Sloeweg, Bernhardweg en Westerscheldetunnelweg gaan lijken op het Prins Clausplein bij Den Haag.
http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-nieuws/varianten-knelpunt-sloeweg-bekend-kosten-tussen-1-ton-en-22-5-miljoen-1.5880947
2016-04-01T10:34:00+0000
http://www.pzc.nl/polopoly_fs/1.5738388.1455731636!image/image-5738388.JPG
Bakendorp,Snelweg,knelpunt,Sloeweg
Zeeuws nieuws
Home / Regio / Zeeuws nieuws / Varianten knelpunt Sloeweg bekend, kosten tussen 1 ton en 22,5 miljoen

Varianten knelpunt Sloeweg bekend, kosten tussen 1 ton en 22,5 miljoen

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • sloeweg
      Titel
      sloeweg
      Beschrijving
      verbreding sloeweg
      Fotograaf
      Locatie
      sloeweg
    MIDDELBURG - De meest luxe variant om het enig overgebleven knelpunt in de Sloeweg op te lossen, kost 22,5 miljoen euro. Dan zou de kruising van de Sloeweg, Bernhardweg en Westerscheldetunnelweg gaan lijken op het Prins Clausplein bij Den Haag.

    Er zijn nog vijf andere varianten mogelijk. De goedkoopste kost 100.000 euro. Dan worden alleen de stoplichten op de bestaande kruising aangepast. Op termijn voldoet deze oplossing niet, omdat het
    verkeer dan niet meer doorstroomt.

    Opties

    Vrijdagochtend heeft verantwoordelijk gedeputeerde Harry van der Maas de varianten gepresenteerd. Hij lijkt erg gecharmeerd van de Haarlemmermeervariant. Die kost 12 miljoen euro. Feitelijk is dat
    hetzelfde knooppunt als aan de andere kant van de Westerscheldetunnel ligt, bij Terneuzen. Het verkeer van Goes naar Gent kan dan onbelemmerd doorrijden. Dat was een van de uitgangspunten van de
    aanleg van de Sloeweg (die - afgezien van dit kruispunt - op 30 juni klaar is) en de Tractaatweg (die voorjaar 2019 moet worden opgeleverd).

    De Haarlemmermeervariant kan geheel of half worden uitgevoerd. De halve variant is duurder (14 miljoen euro) en biedt geen gemakkelijke ontsluiting voor het Sloepoortgebied, in tegenstelling tot de hele variant. Die lijkt dus niet zo kansrijk.

    Dan is er nog de trompetvariant, die 13,3 miljoen euro kost. Nadeel daarvan is dat die niet valt in het huidige bestemmingplan en er nog grond moet worden aangekocht. Tenslotte is er nog een gelijkvloerse variant: de sterrotonde. Die kost 3,7 miljoen euro, maar is net als de goedkope nulvariant niet erg toekomstbestendig.

    Nieuwe knooppunten

    De Sloeweg heeft tot nu toe 76,5 miljoen euro gekost. Er is nog geen geld voor het nieuwe knooppunt. Van der Maas hoopt dat de belangrijkste stakeholders (Borssele, Goes, Rijkswaterstaat, het
    waterschap, de Westerscheldetunnel, de politie, Zeeland Seaports en de Veiligheidsregio) meebetalen, zeker als zij een voorkeur uitspreken voor de duurste variant.

    Het dagelijks provinciebestuur doet uiterlijk in mei een voorstel voor een variant. Van der Maas benadrukt dat er nog geen voorkeursvariant is. Dat wil hij laten afhangen van de gesprekken die de komende tijd worden gevoerd met de stakeholders. In juli nemen Provinciale Staten een beslissing.