article
1.6651052
TERNEUZEN - Terneuzen komt als allerslechtste uit de bus in een landelijke test naar online bereikbaarheid. Om een vraag te stellen moet op de website een uitgebreid formulier worden ingevuld, waarbij ook allerlei persoonsgegevens worden verlangd. Desondanks ontvingen de onderzoekers nooit een antwoord, ook niet na het sturen van een herinnering en vier maanden wachten.
Terneuzen scoort het allerslechtst in test bereikbaarheid
TERNEUZEN - Terneuzen komt als allerslechtste uit de bus in een landelijke test naar online bereikbaarheid. Om een vraag te stellen moet op de website een uitgebreid formulier worden ingevuld, waarbij ook allerlei persoonsgegevens worden verlangd. Desondanks ontvingen de onderzoekers nooit een antwoord, ook niet na het sturen van een herinnering en vier maanden wachten.
http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-nieuws/terneuzen-scoort-het-allerslechtst-in-test-bereikbaarheid-1.6651052
2016-11-16T14:36:00+0000
http://www.pzc.nl/polopoly_fs/1.6236459.1470133526!image/image-6236459.JPG
Terneuzen,E-mail,Wij Verdienen Beter
Zeeuws nieuws
Home / Regio / Zeeuws nieuws / Terneuzen scoort het allerslechtst in test bereikbaarheid

Terneuzen scoort het allerslechtst in test bereikbaarheid

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    TERNEUZEN - Terneuzen komt als allerslechtste uit de bus in een landelijke test naar online bereikbaarheid. Om een vraag te stellen moet op de website een uitgebreid formulier worden ingevuld, waarbij ook allerlei persoonsgegevens worden verlangd. Desondanks ontvingen de onderzoekers nooit een antwoord, ook niet na het sturen van een herinnering en vier maanden wachten.
    Dit is slechts een steekproef. Uit andere onderzoeken blijkt dat onze gemeente wel goed scoort.

    Het is de tweede keer dat het platform Wij Verdienen Beter de (digitale) bereikbaarheid van gemeenten heeft getest. Alle 390 gemeenten kregen een eenvoudige vraag voorgelegd, over de regels die bestaan voor het kappen van een boom. Als richtlijn geldt dat overheden dergelijke vragen binnen twee werkdagen moeten beantwoorden.

    Geen antwoord

    Negen van de dertien Zeeuwse gemeenten deden dat. Uitzonderingen waren Terneuzen, Middelburg, Kapelle en Vlissingen. Middelburg reageerde uiteindelijk pas na ruim een maand. Van Terneuzen kwam zelfs helemaal geen antwoord. Dat geldt voor nog drie gemeenten in het land.

    Terneuzen scoort op alle fronten slecht, stelt Wij Verdienen Beter vast. Er staat geen e-mailadres op de website, waardoor mensen verplicht zijn een digitaal formulier in te vullen. Daarbij wordt bovendien om 'onnodige informatie' gevraagd, vindt het platform. Zo is het opgeven van het Burgerservicenummer (BSN) of het inloggen via DigiD verplicht. Landelijk is dat bij slechts zes gemeenten het geval. Wij Verdienen Beter vindt dat zij onnodige drempels opwerpen voor het stellen van vragen.

    Wal en schip

    ,,Het bericht dat is gestuurd is bij ons tussen wal en schip beland", zegt woordvoerder Hans Dullaert van de gemeente Terneuzen in een reactie. ,,Dat had niet mogen gebeuren." Nader onderzoek heeft gisteren uitgewezen dat er wel is gereageerd op het bericht. ,,Maar door een bug in de software is dat niet aangekomen. De bug is inmiddels verholpen."

    Dullaert wijst erop dat het onderzoek is gebaseerd op twee verstuurde berichten. ,,Dit is slechts een steekproef. Uit andere onderzoeken blijkt dat onze gemeente wel goed scoort." De gemeente is onder meer behoorlijk actief op sociale media. Via WhatsApp kunnen rechtstreeks vragen worden gesteld. ,,Dat is een systeem dat heel goed werkt."

    DigiD

    Wie een digitaal formulier invult, hoeft volgens Dullaert niet per se zijn BSN op te geven of in te loggen via DigiD. ,,Je kunt het formulier ook anoniem verzenden. Het voordeel van bijvoorbeeld DigiD is dat direct al je persoonsgegevens worden ingevuld."