article
1.6569229
GOES - Zeeland hoeft voorlopig niet te rekenen op aanleg van met smart gewenste goederensporen naar Zelzate en Antwerpen.
Staatssecretaris Dijksma zegt niks toe over goederensporen Zeeland
GOES - Zeeland hoeft voorlopig niet te rekenen op aanleg van met smart gewenste goederensporen naar Zelzate en Antwerpen.
http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-nieuws/staatssecretaris-dijksma-zegt-niks-toe-over-goederensporen-zeeland-1.6569229
2016-10-24T16:56:40+0000
http://www.pzc.nl/polopoly_fs/1.6569246.1477327889!image/image-6569246.JPG
Goes,Provincie Zeeland,Zeeland Seaports,Goederensporen,Havenbedrijven,Duurzaamheid,Infrastructuur,ZMf,MIRT,Portiz,Goederenlijnen,Duurzaamheidsambitie 2030,Geld,hermes
Zeeuws nieuws
Home / Regio / Zeeuws nieuws / Staatssecretaris Dijksma zegt niks toe over goederensporen Zeeland

Staatssecretaris Dijksma zegt niks toe over goederensporen Zeeland

Foto's
2
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Jo-Annes de Bat overhandigt in Goes het plan Duurzaamheidsambitie 2030 aan staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu. Rechts: dagvoorzitter Ferry Mingelen, voormalig politiek verslaggever voor de NOS, kijkt toe.
      Fotograaf
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Jo-Annes de Bat en staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu.
      Fotograaf
    GOES - Zeeland hoeft voorlopig niet te rekenen op aanleg van met smart gewenste goederensporen naar Zelzate en Antwerpen.
    Ik ga niet iets beloven wat ik niet waar kan maken

    Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu liet dat maandag onomwonden weten tijdens een symposium in Goes. Dijksma was naar Zeeland afgereisd om het gezamenlijke duurzaamheidsplan van Portiz (havenbedrijven), Zeeland Seaports, ZMf en provincie in ontvangst te nemen. Dat plan combineert economische groei met natuurherstel en een beter milieu. Zo spreken de vier partners af de uitstoot van het broeikas CO2 drastisch te verminderen: 6 miljoen ton minder in 2030. Dat is een daling van 40 procent. Ook fijnstof en stikstofoxide wordt fors omlaag gebracht.

    Om dat te bereiken, moeten er minder goederen over de weg worden vervoerd, en meer over water en per spoor. Om de klimaatdoelen te halen maar ook de concurrentiepositie van bedrijven te verbeteren, zijn onder meer de goederensporen naar Antwerpen en Zelzate noodzakelijk, zeggen de klimaatpartners.

    Breekijzer

    Het Rijk, dat verantwoordelijk is voor spoorlijnen, zei eerder al dat de regio tot 2028 geduld moet hebben, omdat het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) is volgeboekt. Met de nieuwe duurzaamheidsambities hoopten de vier partners een breekijzer in handen te hebben, maar Dijksma hield maandag de deur dicht. Ook volgend jaar wordt er in het MIRT-overleg niet over beide goederensporen gesproken, zei ze. Misschien daarna en mogelijk in een verlengd MIRT-overleg als dat er komt. En als ze eenmaal een keer de agenda halen, moet uitgebreid worden onderzocht of de goederensporen rendabel zullen zijn. Kortom, de staatssecretaris hield de boot af. "Ik ga niet iets beloven wat ik niet waar kan maken."

    Portiz, Zeeland Seaports, ZMf en provincie oogstten wel lof. Dijksma prees de ambitie om economisch groei gepaard te laten gaan met een betere leefmilieu en schonere lucht en met herstel van getijdenatuur in de Westerschelde en kreken in Zeeuws-Vlaanderen zodat de bever en de otter er respectievelijk in 2020 en 2025 weer terugkeren. "Een ijzersterk plan met concrete acties. Ik ben er trots op."

    Maar daarmee gaf ze de Zeeuwen nog geen tastbare steun voor het plan. De in Zeeland gewenste goederensporen sluiten aan bij het Europese beleid om slimme en duurzame logistieke verbindingen te maken, met knooppunten voor transport over water, spoor en weg. Honderden miljoenen zijn en worden gestoken in een betere vaarroute tussen Zeeland en Parijs. In Terneuzen wordt een tweede zeesluis gebouwd, maar twee noodzakelijke goederenlijnen die samen niet eens zo gek veel kosten (zo'n 200 miljoen euro), kunnen er voorlopig niet af, terwijl bedrijven in de Kanaalzone erom schreeuwen. Oorzaak: het Rijk investeert vooral in de mainports - haven Rotterdam en Schiphol - en in een innovatiebolwerk als Brainport Eindhoven.