article
1.6147485
DEN HAAG - De schade aan het grootste en duurste marineschip van de Nederlandse marine, de Karel Doorman, is zo groot dat hij pas eind 2017 weer inzetbaar is. Dat is acht maanden later dan gedacht.
Schade aan marineschip Karel Doorman groter dan gedacht
DEN HAAG - De schade aan het grootste en duurste marineschip van de Nederlandse marine, de Karel Doorman, is zo groot dat hij pas eind 2017 weer inzetbaar is. Dat is acht maanden later dan gedacht.
http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-nieuws/schade-aan-marineschip-karel-doorman-groter-dan-gedacht-1.6147485
2016-06-28T10:34:00+0000
http://www.pzc.nl/polopoly_fs/1.4255713.1467109843!image/image-4255713.jpg
Damen Shipyards,Karel Doorman,Damen Schelde Naval Shipbuilding,hermes,'s-Gravenhage
Zeeuws nieuws
Home / Regio / Zeeuws nieuws / Schade aan marineschip Karel Doorman groter dan gedacht

Schade aan marineschip Karel Doorman groter dan gedacht

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      De Karel Doorman
      Fotograaf
    DEN HAAG - De schade aan het grootste en duurste marineschip van de Nederlandse marine, de Karel Doorman, is zo groot dat hij pas eind 2017 weer inzetbaar is. Dat is acht maanden later dan gedacht.
    Het is heel ongebruikelijk dat zoiets gebeurt. Normaal gaan motoren langer mee dan het schip.

    Aanvankelijk zou een van de twee hoofdelektromotoren moeten worden vervangen. Nu blijkt ook dat de tweede motor uit het schip moeten worden gehaald. In maart ging een van de twee elektromotoren kapot. Fabrikant General Electric heeft vastgesteld dat er haarscheurtjes zitten in een deel van de motor waardoor metalen delen zijn afgebroken. Omdat de tweede motor identiek is, is de kans groot dat ook deze motor na verloop van tijd kapot gaat, stelt de fabrikant. De motor kan niet aan boord worden gerepareerd en moet eruit worden gehaald. Daarvoor moet een opening worden gemaakt tussen twee tussendekken van het schip.

    Hard gelag

    Minister Jeanine Hennis van Defensie verwacht dat het bevoorradingsschip eind 2017 weer inzetbaar is. "Een hard gelag, voor de bemanning in het bijzonder", schrijft ze in een brief aan de Tweede Kamer. Tot die tijd moet Nederland beroep doen op andere lidstaten als het gaat om transportcapaciteit. De Karel Doorman was bovendien cruciaal voor samenwerking met de Duitse marine. In overleg met de Duitsers wordt bekeken hoe in 2017 kan worden samengewerkt.

    Verhalen

    Minister Hennis denkt de schade te kunnen verhalen op de bouwer, marinewerf Damen Schelde Naval Shipbuilding in Vlissingen. "De afhandeling van de schade gaat in goed overleg", zegt Jan-Hein Reeringh van Damen Shipyards, het moederbedrijf van de Vlissingse marinewerf. "Het is heel ongebruikelijk dat zoiets gebeurt. Normaal gesproken gaan motoren langer mee dan het schip. Samen met de fabrikant is ons er alles aan gelegen om het schip zo snel mogelijk weer in de vaart te krijgen."