article
1.6609398
MIDDELBURG - Het fietsvoetveer Vlissingen-Breskens gaat vanaf 2019 minder varen om kosten te besparen. Onrendabele afvaarten worden geschrapt. Gedeputeerde Staten onderzoeken wel of ze meer toeristen voor de ferry kunnen porren. Dat zou tot meer inkomsten kunnen leiden. Dat heeft een meerderheid in Provinciale Staten vrijdag besloten.
Provincie wil meer toeristen porren voor overtocht met fietsvoetveer
MIDDELBURG - Het fietsvoetveer Vlissingen-Breskens gaat vanaf 2019 minder varen om kosten te besparen. Onrendabele afvaarten worden geschrapt. Gedeputeerde Staten onderzoeken wel of ze meer toeristen voor de ferry kunnen porren. Dat zou tot meer inkomsten kunnen leiden. Dat heeft een meerderheid in Provinciale Staten vrijdag besloten.
http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-nieuws/provincie-wil-meer-toeristen-porren-voor-overtocht-met-fietsvoetveer-1.6609398
2016-11-04T12:06:00+0000
http://www.pzc.nl/polopoly_fs/1.5820949.1457946180!image/image-5820949.JPG
Fiets- Voetveer,Gedeputeerde Harry van der Maas,Kaartje,Toeristen,Elektrische Boot,Fietsvoetveer,Provinciale Staten,Ferry,Kosten,Sebastiaan Keijmel,Promotie,hermes,Vlissingen
Zeeuws nieuws
Home / Regio / Zeeuws nieuws / Provincie wil meer toeristen porren voor overtocht met fietsvoetveer

Provincie wil meer toeristen porren voor overtocht met fietsvoetveer

Foto's
1
Reacties
Reageer
    MIDDELBURG - Het fietsvoetveer Vlissingen-Breskens gaat vanaf 2019 minder varen om kosten te besparen. Onrendabele afvaarten worden geschrapt. Gedeputeerde Staten onderzoeken wel of ze meer toeristen voor de ferry kunnen porren. Dat zou tot meer inkomsten kunnen leiden. Dat heeft een meerderheid in Provinciale Staten vrijdag besloten.

    Het fietsvoetveer is nu te duur. Jaarlijks worden 150.000 reizigers minder vervoerd dan werd aangenomen. Een Statenmeerderheid is dan ook voor het voorstel van het dagelijks provinciebestuur om vanaf 2024 een nieuw groter schip met ruimte voor 299 passagiers in te zetten dat één keer per uur afvaart. Nu is dat op piektijden elk half uur. De provincie wil tevens één van de bestaande ferry's achter de hand houden voor noodgevallen. Vooruitlopend daarop worden vanaf 2019 kosten bespaard door onrendabele afvaarten te schrappen. Dat zou een kleine half miljoen euro moeten opleveren. Mogelijk worden ook de kaartjes duurder.

    Toeristen

    Het fietsvoetveer zet scholieren, forenzen en toeristen over. Met name uit de laatste doelgroep valt nog winst te behalen. Daarom dienden de coalitiefracties VVD, CDA, SGP en PvdA een amendement in, dat gedeputeerde Harry van der Maas spontaan overnam. Het idee is de toerist op de oevers én op de boot meer in de watten leggen. Dat betekent horecavoorzieningen op beide oevers, wachtlokalen met wifi, informatiepanelen en vlaggen. Om meer toeristen naar de ferry te trekken, is een stevige marketingcampagne nodig. Dat is volgens Van der Maas een taak van toeristische organisaties en het bedrijfsleven.

    Uitstel

    De oppositiepartijen wilden uitstel van het besluit. De Partij voor Zeeland, Zeeland Lokaal, 50 Plus, GroenLinks en SP vinden dat meer mogelijkheden moeten worden onderzocht zoals de aanschaf van elektrische schepen. Bressiaander Sebastiaan Keijmel, die maritieme techniek studeert aan de TU in Delft, is in de kwestie gedoken. Hij heeft volgens de vijf fracties een zinvol alternatief waarmee in dertig jaar 25 miljoen euro zou kunnen bespaard. Het amendement van de vijf kreeg onvoldoende steun in de Staten. Gedeputeerde Van der Maas zei overigens in het onderzoek naar de bouw van een nieuw schip een elektrisch aangedreven variant mee te nemen.

    Volgens SP-Statenlid Ronald Viergever betekent de keuze voor een uurdienst in combinatie met een duurder kaartje het begin van het einde. "We snappen dat we op de kosten moeten letten, maar een uurdienst zal ten koste gaan van de leefbaarheid in West-Zeeuws-Vlaanderen."