article
1.6630750
MIDDELBURG - Het dagelijks provinciebestuur maakte donderdag bekend om het knooppunt Sloeweg, Westerscheldetunnelweg en Bernhardweg bij ’s Heerenhoek uit te voeren volgens halve Haarlemmermeervariant. Het voorstel wordt volgende maand in provinciale staten behandeld.
Provincie hakt knoopt door: verkeer kan voortaan ongehinderd van Bevelanden naar tunnel
MIDDELBURG - Het dagelijks provinciebestuur maakte donderdag bekend om het knooppunt Sloeweg, Westerscheldetunnelweg en Bernhardweg bij ’s Heerenhoek uit te voeren volgens halve Haarlemmermeervariant. Het voorstel wordt volgende maand in provinciale staten behandeld.
http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-nieuws/provincie-hakt-knoopt-door-verkeer-kan-voortaan-ongehinderd-van-bevelanden-naar-tunnel-1.6630750
2016-11-10T12:54:00+0000
http://www.pzc.nl/polopoly_fs/1.6630786.1478875234!image/image-6630786.jpg
Nieuwdorp,Bouwplan,Bouw,N254,N288,verbinding,N62,Sloeweg,rotonde
Zeeuws nieuws
Home / Regio / Zeeuws nieuws / Provincie hakt knoopt door: verkeer kan voortaan ongehinderd van Bevelanden naar tunnel

Provincie hakt knoopt door: verkeer kan voortaan ongehinderd van Bevelanden naar tunnel

Foto's
2
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Knooppunt Sloeweg (N62 met de N254).
      Fotograaf
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Plan 'halve Haarlemmermeer'.
      Fotograaf
    MIDDELBURG - Het dagelijks provinciebestuur maakte donderdag bekend om het knooppunt Sloeweg, Westerscheldetunnelweg en Bernhardweg bij ’s Heerenhoek uit te voeren volgens halve Haarlemmermeervariant. Het voorstel wordt volgende maand in provinciale staten behandeld.

    Dat betekent dat het verkeer over N62 tussen Goes en de tunnel in de toekomst door kan rijden zonder gehinderd te worden door kruispunten of rotondes. Verkeer uit de tunnel naar het Sloegebied/Middelburg en vanuit het Sloegebied/Middelburg naar Goes gaat via een rotonde.

    Het compleet ‘conflictvrij’ uitvoeren van het knooppunt Sloeweg, Westerscheldetunnelweg en Bernhardweg bij ’s Heerenhoek volgens de zogenaamde Stervariant zou weliswaar de veiligste en snelste zijn, maar ook duurste optie. Bij deze ‘stervariant’ worden drie viaducten aangelegd, waardoor het verkeer in alle richtingen probleemloos door kan rijden. Deze variant is 4,2 miljoen euro duurder dan de andere optie.

    De NV Westerscheldetunnel heeft aangeboden dit bedrag uit zijn winst te willen betalen, maar volgens Gedeputeerde Staten voldoet de nu gekozen oplossing aan alle eisen en is daarom niet op het aanbod ingegaan. "Ongeveer de helft van het verkeer naar de Westerscheldetunnel komt en gaat via de N254 (richting de havens van Vlissingen en Middelburg)”, schrijft tunneldirecteur Harald Schoenmakers in een brief. Vijf miljoen euro is de helft van de winst die de tunnel vorig jaar boekte. Overigens is de provincie de enige aandeelhouder van de tunnel en zal dus zelf met de gift moeten instemmen.

    De gekozen variant heeft volgens GS de beste prijs-kwaliteitverhouding. "De Stervariant met drie viaducten noem ik de prima plus. Die kost 4,2 miljoen meer dan de ‘halve Haarlemmermeervariant’. Zelf hebben we het geld niet om die hogere kosten te dekken”, aldus gedeputeerde Harry van der Maas. Het was geen unaniem besluit. Van der Maas’ collega Carla Schönknecht wil de variant met drie viaducten. Ook allerlei belanghebbenden, zoals het bedrijfsleven, gemeenten, Rijkswaterstaat en de Veiligheidsregio Zeeland, hebben een voorkeur voor de Stervariant. 

    Locatie

    Locatie
    Open locatie in Google Maps