article
1.6113182
MIDDELBURG - De ontbrekende schakel in de Sloeweg gaat tussen de 12 en 19,1 miljoen euro kosten. Daarvoor heeft de provincie al 10,6 miljoen euro klaarliggen. Dat schrijft het dagelijks provinciebestuur aan Provinciale Staten.
Ontbrekende schakel Sloeweg kost tussen de 12 en 19,1 miljoen euro
MIDDELBURG - De ontbrekende schakel in de Sloeweg gaat tussen de 12 en 19,1 miljoen euro kosten. Daarvoor heeft de provincie al 10,6 miljoen euro klaarliggen. Dat schrijft het dagelijks provinciebestuur aan Provinciale Staten.
http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-nieuws/ontbrekende-schakel-sloeweg-kost-tussen-de-12-en-19-1-miljoen-euro-1.6113182
2016-06-16T09:54:00+0000
http://www.pzc.nl/polopoly_fs/1.5738395.1455731859!image/image-5738395.JPG
Provincie Zeeland,Wegenbouw,Zeeland Seaports,Bouwplan,Weg,Provinciale Staten,Stervariant,Sloeweg,Harry van der Maas,hermes,'s-Heerenhoek
Zeeuws nieuws
Home / Regio / Zeeuws nieuws / Ontbrekende schakel Sloeweg kost tussen de 12 en 19,1 miljoen euro

Ontbrekende schakel Sloeweg kost tussen de 12 en 19,1 miljoen euro

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • sloeweg
      Titel
      sloeweg
      Beschrijving
      verbreding sloeweg
      Fotograaf
      Locatie
      sloeweg
    MIDDELBURG - De ontbrekende schakel in de Sloeweg gaat tussen de 12 en 19,1 miljoen euro kosten. Daarvoor heeft de provincie al 10,6 miljoen euro klaarliggen. Dat schrijft het dagelijks provinciebestuur aan Provinciale Staten.

    Het gaat om de kruising van de Sloeweg, Bernhardweg en Westerscheldetunnelweg bij 's-Heerenhoek. De oplossing daarvoor werd vorig jaar opgeschort, toen bleek dat het project om de Sloeweg te verbreden uitliep op een financieel debacle. Er moest toen al 18,5 miljoen euro worden bijgepast.

    Zes varianten

    Twee maanden geleden presenteerde gedeputeerde Harry van der Maas zes varianten voor de kruising. Daarvan zijn de twee goedkoopste inmiddels afgevallen. De keuze gaat nu tussen de Haarlemmermeervariant, met een doorgaande weg tussen Goes en de Westerscheldetunnel en twee rotondes naar de andere richtingen. Die kost 12 miljoen euro. Feitelijk is dat hetzelfde knooppunt als aan de andere kant van de tunnel ligt.

    De Haarlemmermeervariant kan ook met één rotonde worden uitgevoerd. Deze 'halve' variant is toch duurder (14 miljoen euro) omdat een groot stuk weg moet worden opgehoogd. Dan is er nog de trompetvariant, die 13,3 miljoen euro kost. De duurste oplossing is de stervariant, met drie viaducten, waardoor het verkeer onbelemmerd in alle richtingen door kan rijden. Die kost 19,1 miljoen euro. Dat is goedkoper dan aanvankelijk gedacht, omdat Rijkswaterstaat het geen bezwaar vindt als voor de ophoging daarvan bodemas wordt gebruikt. Dat scheelt 3,5 miljoen euro. Als de aannemer bodemas gebruikt, krijgt hij geld toe, als hij zand gebruikt moet hij betalen.

    Voorkeur

    Alle betrokken partijen (stakeholders) hebben een voorkeur voor de stervariant. De trompetvariant biedt de beste verhouding in prijs en kwaliteit, maar Zeeland Seaports is een fel tegenstander van die variant.

    Het dagelijks provinciebestuur stelt voor te onderzoeken of de vier overgebleven varianten nog goedkoper kunnen en hoe het resterende budget dat nodig is op tafel kan komen. Na de zomer moet dat duidelijk zijn.


    Locatie

    Locatie
    Open locatie in Google Maps