article
1.6636427
SINT JANSTEEN - Bestel je iets via internet, loop je de bezorger net mis. Koen en Laura Verhelst uit Sint Jansteen vonden de oplossing: een pakketkluis aan huis. Ze leveren al tot in Finland.
Nooit meer pakketje van bezorger mislopen door Zeeuwse innovatie
SINT JANSTEEN - Bestel je iets via internet, loop je de bezorger net mis. Koen en Laura Verhelst uit Sint Jansteen vonden de oplossing: een pakketkluis aan huis. Ze leveren al tot in Finland.
http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-nieuws/nooit-meer-pakketje-van-bezorger-mislopen-door-zeeuwse-innovatie-1.6636427
2016-11-12T08:00:00+0000
http://www.pzc.nl/polopoly_fs/1.6636433.1478899996!image/image-6636433.JPG
Sint Jansteen,Economie,logibox,hermes
Zeeuws nieuws
Home / Regio / Zeeuws nieuws / Nooit meer pakketje van bezorger mislopen door Zeeuwse innovatie

Nooit meer pakketje van bezorger mislopen door Zeeuwse innovatie

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Het echtpaar Koen en Laura Verhelst uit Sint Jansteen met hun oplossing voor pakketjes die bezorgd worden.
      Fotograaf
    SINT JANSTEEN - Bestel je iets via internet, loop je de bezorger net mis. Koen en Laura Verhelst uit Sint Jansteen vonden de oplossing: een pakketkluis aan huis. Ze leveren al tot in Finland.

    Het is zo logisch. Iedereen die online shopt, heeft er weleens mee te maken gehad. Zit je op je bestelling te wachten, ligt er briefje in de brievenbus met de medeling dat je helaas niet thuis was. En dat je je bestelling ergens moet afhalen. Weg is het online kopen-gemak.

    Koen Verhelst zat zelf zo'n vijf jaar geleden met dat probleem. Hij is vertegenwoordiger in gordijnsystemen en moest per se een aantal stalen voor een klant hebben. Maar wat als hij of zijn vrouw Laura weg zouden zijn? Zo kwam hij op het idee van een grote brievenbus. Via internet ontdekte Koen een Britse onderneming die zulke bussen maakt. Het was de start van een eigen bedrijf, Logixbox. "Officieel zijn we 11-11-2011 begonnen", vertelt hij vrijdag. "Vandaag precies vijf jaar geleden."

    Pakketkluis aan huis
    Met de Britten doen Laura en Koen geen zaken meer. De boxen zagen er naar hun oordeel niet mooi genoeg uit, overleg was lastig en de transportkosten waren relatief hoog. "We hebben ruim drie jaar geleden een fabrikant bij Amsterdam gevonden. Die maakt wat we willen en het werkt sneller."

    Ze waren naar eigen zeggen met de pakketkluis aan huis, met Logixbox als merknaam, pioniers in Nederland. Inmiddels zijn er concurrenten op de markt, onder meer vanuit China. Koen is daar niet bang voor. "Onze boxen zijn kwalitatief beter. Zo zit er inbraakbeveiliging op. We blijven ook innoveren. Dat mensen bijvoorbeeld automatisch een sms-bericht krijgen als een pakketje is bezorgd. En dat de box ook te gebruiken is voor retourzendingen."

    Nederland is te klein
    De bezorgwereld is een bijzondere, hebben Koen en Laura gemerkt. PostNL, DPD en DHL hebben er ook baat bij dat bestellingen snel afgeleverd kunnen worden. "We hebben met bezorgbedrijven gesproken over de levering van Logixboxen", vertelt Laura. "Dat is afgeketst, omdat ze niet willen dat een concurrent er pakketjes in kan achterlaten. Ga je daarmee akkoord, dan is het hele idee achter de box weg."

    Logixbox groeit, dit jaar met dertig procent. Koen geeft geen precieze cijfers. "We hebben tot nu toe enkele duizenden boxen verkocht, aan particulieren, maar ook veel aan bedrijven." Nederland is te klein geworden. Laura en Koen doen zelf België. Ze hebben wederverkopers in Duitsland, Zweden en Finland.

    Hoe succesvol hun bedrijf ook is, ze kunnen er nog niet van leven. Koen: "We komen in de richting."