article
1.6691715
DEN HAAG - Ondanks een verkeerd ingevuld cijfer in de vergunning, is op tijd voorkomen dat radioactief afval zonder de vereiste papieren is vervoerd van Petten naar Borssele. Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu zei dat dinsdagmiddag in de Tweede Kamer.
'In vergunning kerntransport was een verkeerd cijfer ingevuld'
DEN HAAG - Ondanks een verkeerd ingevuld cijfer in de vergunning, is op tijd voorkomen dat radioactief afval zonder de vereiste papieren is vervoerd van Petten naar Borssele. Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu zei dat dinsdagmiddag in de Tweede Kamer.
http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-nieuws/in-vergunning-kerntransport-was-een-verkeerd-cijfer-ingevuld-1.6691715
2016-11-29T15:25:00+0000
http://www.pzc.nl/polopoly_fs/1.4264750.1417698169!image/image-4264750.jpg
Zeeuws nieuws,dnr
Zeeuws nieuws
Home / Regio / Zeeuws nieuws / 'In vergunning kerntransport was een verkeerd cijfer ingevuld'

'In vergunning kerntransport was een verkeerd cijfer ingevuld'

Foto's
1
Reacties
Reageer
    DEN HAAG - Ondanks een verkeerd ingevuld cijfer in de vergunning, is op tijd voorkomen dat radioactief afval zonder de vereiste papieren is vervoerd van Petten naar Borssele. Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu zei dat dinsdagmiddag in de Tweede Kamer.

    D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven voelde haar aan de tand over een op het laatste moment aangepaste vergunning voor een transport van radioactief afval van Petten naar Borssele.

    “De aanwezigheid van gevaarlijke neutronenstralen is over het hoofd gezien, door het bedrijf (NRG), de toezichthouder ANVS en de Covra. Het is dat de Covra uiteindelijk aan de noodrem heeft getrokken. Toen bleek het afval vier keer zo radioactief dan eerder was aangenomen. Hoe kan dit? Nucleaire veiligheid moet voorop staan.”

    Dat laatste is Dijksma met haar eens. "Het ging om een transport over de weg van twee nucleaire bronnen. Toezichthouder ANVS heeft op 20 juli een vergunning verleend voor het transport. Op 10 november bleek bij inspectie dat een van bronnen meer radioactief was dan in de vergunning stond. Het transport heeft toen niet plaatsgevonden.” 

    Volgens Dijksma is bij de vergunningaanvraag 'een verkeerd cijfer ingevuld'. Op 15 november is de vergunning gewijzigd en is het afval na inspectie op 23 november vervoerd.

    Niet de eerste keer

    “Het is niet de eerste keer dat cijfers verkeerd zijn ingevuld”, pareert Van Veldhoven. “We mogen blij zijn dat het aan het licht is gekomen. We moeten zorgen dat het systeem waterdicht is."

    Dijksma: “De aanvrager heeft een fout gemaakt, maar het systeem heeft juist voorkomen dat het afval is vervoerd.”

    Noodrem

    "Het is de Covra die aan de noodrem trok", reageert Van Veldhoven. “De inspectie had de vergunning in eerste instantie goedgekeurd. Het gaat om materialen waarmee we geen fouten kunnen veroorloven. We moeten in Nederland niet hebben dat als de vrachtwagen al met draaiende motor staat, we er dan pas achter komen dat het niet klopt. Als een bedrijf een vergunning aanvraagt voor een transport van radioactief afval, moet toezichthouder ANVS controleren of die klopt.”

    Dat beaamt Dijksma. “Maar ik kan me voorstellen dat dan nog altijd een fout kan worden gemaakt. Cruciaal is dan dat er geen transport plaatsvindt na controle. Ik moet vaststellen dat het hier goed gedaan is.”

    Volgende week woensdag debatteert de Kamer over nucleaire veiligheid. Voor die tijd stuurt het kabinet nog een brief over deze kwestie naar de Kamer.