article
1.6267819
TERNEUZEN - Zeeland Seaports lijkt gehoor te vinden in Brussel. Haagse politiek kan dan moeilijk achterblijven.
Hoop op steun EU voor spoor
TERNEUZEN - Zeeland Seaports lijkt gehoor te vinden in Brussel. Haagse politiek kan dan moeilijk achterblijven.
http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-nieuws/hoop-op-steun-eu-voor-spoor-1.6267819
2016-08-16T05:00:00+0000
http://www.pzc.nl/polopoly_fs/1.4578069.1413741487!image/image-4578069.jpg
Terneuzen,Transport,Spoorwegverbinding,Zeeland Seaports,Europese Unie,goederenspoorlijnen,hermes
Zeeuws nieuws
Home / Regio / Zeeuws nieuws / Hoop op steun EU voor spoor

Hoop op steun EU voor spoor

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    TERNEUZEN - Zeeland Seaports lijkt gehoor te vinden in Brussel. Haagse politiek kan dan moeilijk achterblijven.

    Havenbedrijf Zeeland Seaports richt de pijlen voor investeringen in goederenspoorlijnen op de Europese Unie, meldt woordvoerder Maarten van As. Den Haag heeft voorlopig geen geld te besteden. Steun vanuit Brussel kan Haagse deuren weer openen.

    Minder vervuiling

    Zeeland Seaports is al jaren en jaren vragende partij voor twee spoorprojecten: een aansluiting van de Zeeuwse spoorlijn op Antwerpen en een rechtstreekse verbinding tussen bedrijventerrein Axelse Vlakte en het Belgische spoorwegnet bij Zelzate. Het eerste project maakt het mogelijk goederen sneller te transporteren tussen Vlissingen-Oost en België. Brabantse bedrijven kunnen ook profiteren van dit spoor. De Axelse Vlakte heeft alleen een kwetsbare verbinding over de brug van Sluiskil.

    De EU wil het vervoer per spoor bevorderen, omdat dit minder vervuiling met zich meebrengt dan wegverkeer. Brussel wil daartoe directe goederenspoorverbindingen ontwikkelen, onder meer tussen havens aan de Noordzee en het Middellandse Zeegebied. "Wij willen hierop inhaken", licht Van As van Zeeland Seaports toe. Hij is optimistisch gestemd. "De Europese coördinator voor de verbinding NoordzeeMiddellandse Zee heeft zeker oog voor onze knelpunten."

    Andere financieringsbronnen

    Begin september komt de Europese coördinator voor overleg naar het havengebied Moerdijk. Een delegatie van Zeeland Seaports zal hierbij aanwezig zijn, vertelt Van As. "Maar", tekent hij aan, "de Europese Unie zal hooguit 30 à 40 procent van de totale kosten willen bijdragen. De rest zal uit andere financieringsbronnen moeten komen. Als Brussel ons steunt, staan we in elk geval sterker in Den Haag."

    Frank de Meijer, bedrijfsleider van het op de Axelse Vlakte gevestigde Finse staalbedrijf Outokumpu, kan nauwelijks wachten tot de directe spoorverbinding naar Zelzate klaar is. Outokumpu maakt veel gebruik van het spoor. "We zitten gevangen, als de brug bij Sluiskil uitvalt of zoals vorig jaar toen een trein door een vrachtwagen uit het spoor werd gereden. Het spoor lag er een week uit. We zijn veel te kwetsbaar."

    Axelse Vlakte

    Paul Van Den Broeck van het Belgische overslagbedrijf Vlaeynatie dat in mei een terminal voor kunstmeststoffen op de Axelse Vlakte opende, laat eenzelfde geluid horen. Vlaeynatie is ook nog bezig met de bouw van een suikerterminal op de Axelse Vlakte die augustus 2017 operationeel moet zijn.

    De lijn voor de Axelse Vlakte kost zo'n 80 miljoen euro, de lijn naar Antwerpen 120 à 140 miljoen.