article
1.6688140
VLISSINGEN - Zeeuwen die met de trein naar de Randstad reizen moeten in december en januari rekening houden met ernstige vertragingen. De spoortunnel tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Zuid wordt opgeknapt. Daardoor rijden er minder treinen. In vier weekenden rijden helemaal geen treinen. Station Blaak gaat in totaal acht dagen dicht.
Hinder voor Zeeuwse treinreizigers naar Randstad
VLISSINGEN - Zeeuwen die met de trein naar de Randstad reizen moeten in december en januari rekening houden met ernstige vertragingen. De spoortunnel tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Zuid wordt opgeknapt. Daardoor rijden er minder treinen. In vier weekenden rijden helemaal geen treinen. Station Blaak gaat in totaal acht dagen dicht.
http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-nieuws/hinder-voor-zeeuwse-treinreizigers-naar-randstad-1.6688140
2016-11-28T15:09:00+0000
http://www.pzc.nl/polopoly_fs/1.4305936.1427812980!image/image-4305936.jpg
Zeeuws nieuws
Home / Regio / Zeeuws nieuws / Hinder voor Zeeuwse treinreizigers naar Randstad

Hinder voor Zeeuwse treinreizigers naar Randstad

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    VLISSINGEN - Zeeuwen die met de trein naar de Randstad reizen moeten in december en januari rekening houden met ernstige vertragingen. De spoortunnel tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Zuid wordt opgeknapt. Daardoor rijden er minder treinen. In vier weekenden rijden helemaal geen treinen. Station Blaak gaat in totaal acht dagen dicht.
    Het is even doorbijten voor de reizigers.

    Er wordt in twee perioden aan de tunnel gewerkt: van 3 tot 18 december en van 7 tot 22 januari. Volgens ProRail was het niet mogelijk om in de kerstvakantie onderhoud te plegen omdat er geen enkele aannemer bereid was om tijdens de vakantie te werken. In de tussenliggende periode is er ook nog hinder voor het treinverkeer omdat de NS dan de nieuwe hogesnelheidslijn tussen Den Haag en Eindhoven test. Die HSL-verbinding gaat in januari echt rijden.

    In de vier weekeinden dat er geen treinen rijden, stoppen de intercity’s uit het zuiden bij Dordrecht. Mensen moeten daar overstappen naar Zwijndrecht en vervolgens met de bus verder naar Schiedam Centrum en Rotterdam Alexander. Vanaf die stations rijden metro’s naar Rotterdam Centraal. Wie vanaf Rotterdam naar het zuiden moet, zal ook eerst in de bus moeten stappen. "Het is even doorbijten voor de reizigers”, zegt Jeroen Alting van Geusau van de NS. "Maar ze krijgen er wel iets moois voor terug.”

    De Willemsspoortunnel is in 1993 geopend. Volgens ProRail is spoor gemiddeld na twintig tot dertig jaar aan vervanging toe. De verbinding tussen Centraal en Zuid wordt intensief gebruikt, er rijden ruim 400 treinen per dag. Er wordt vier kilometer spoor vervangen, elf kilometer spoorstaaf en ruim twee kilometer bovenleiding. Op Station Blaak worden de perrons verlaagd zodat mensen in een rolstoel makkelijker in- en uit kunnen stappen. Het station krijgt ook nieuw meubilair, hetzelfde als op Rotterdam Centraal.