article
1.6619439
GENT - Een fusie tussen Zeeland Seaports en de haven van Gent levert 15 procent groei op. Dat zeggen de havendirecteuren Jan Lagasse (ZSP) en Daan Schalck (Gent). De twee havenbedrijven onderzoeken het komende half jaar of een fusie mogelijk is, ook ligt er nog altijd een nationale grens tussen beide.
Fusie Zeeland Seaports en haven Gent levert een groei op van 15 procent
GENT - Een fusie tussen Zeeland Seaports en de haven van Gent levert 15 procent groei op. Dat zeggen de havendirecteuren Jan Lagasse (ZSP) en Daan Schalck (Gent). De twee havenbedrijven onderzoeken het komende half jaar of een fusie mogelijk is, ook ligt er nog altijd een nationale grens tussen beide.
http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-nieuws/fusie-zeeland-seaports-en-haven-gent-levert-een-groei-op-van-15-procent-1.6619439
2016-11-07T16:45:00+0000
http://www.pzc.nl/polopoly_fs/1.5857564.1458822671!image/image-5857564.JPG
Gent,Zeeland Seaports,Melanie Schultz,Mark Rutte,Kanaal Gent-Terneuzen,Fusie,Economische Groei,Vlaams-Nederlandse Top,Onderzoek,Haven,Overslag,Havenbedrijf Gent,hermes
Zeeuws nieuws
Home / Regio / Zeeuws nieuws / Fusie Zeeland Seaports en haven Gent levert een groei op van 15 procent

Fusie Zeeland Seaports en haven Gent levert een groei op van 15 procent

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Jan Lagasse
      Fotograaf
    GENT - Een fusie tussen Zeeland Seaports en de haven van Gent levert 15 procent groei op. Dat zeggen de havendirecteuren Jan Lagasse (ZSP) en Daan Schalck (Gent). De twee havenbedrijven onderzoeken het komende half jaar of een fusie mogelijk is, ook ligt er nog altijd een nationale grens tussen beide.

    Maandagmiddag zijn in Gent de handtekeningen gezet tijdens de Vlaams- Nederlandse top. Dat gebeurde onder het toeziend oog van premier Rutte, minister Schultz van Infrastructuur en Milieu en hun Vlaamse collega's minister-president Geert Bourgeois en minister Ben Weyts van Mobiliteit en Openbare werken.

    Samenwerking

    De havenbedrijven hebben de afgelopen maanden de kansen en mogelijkheden van een samenwerking onderzocht. In die opdracht werden ze ondersteund door het bureau McKinsey. Tegen eind april 2017 willen beide havenbedrijven weten of een fusie het beste is. De verkenning is voor beide bedrijven een logische stap. Ze werken er al intensief samen, ook commercieel, liggen aan hetzelfde kanaal, zijn ongeveer even groot en doen een aantal zaken precies hetzelfde.

    Gent en Zeeland Seaports vinden een fusie noodzakelijk om zich overeind te houden tussen de grootmachten Rotterdam en Antwerpen. Door een huwelijk worden ze de zevende haven van Noordwest-Europa, zo groot als bijvoorbeeld Bremerhaven. Daardoor winnen ze aan slagkracht, kunnen ze klanten een betere prijs bieden en zijn ze ook groot genoeg om hun digitale dienstverlening op een hoger plan te tillen. De fusie biedt ook kansen op milieuwinst, door een uitwisseling van reststoffen en -warmte tussen meer bedrijven in één haven (550 na fusie) en door slimmere transportcombinaties over water, weg en spoor..

    Verschillen opgelost

    De algemeen directeuren van beide havenbedrijven, Jan Lagasse (Zeeland Seaports) en Daan Schalck (Havenbedrijf Gent) geloven dat een fusie mogelijk is, ook al moeten nog wat nationale en regionale verschillen worden opgelost. Op bijvoorbeeld bestuurlijk, juridisch en fiscaal gebied zal een oplossing voor de fusiehaven moeten worden gevonden. "Maar we denken dat die verschillen overbrugbaar zijn", zegt Schalck.

     

    Lees dinsdag in de PZC een interview met Jan Lagasse en Daan Schalck.