article
1.6278797
GOES - Duizenden vrachtwagenchauffeurs lopen het risico dat ze na 10 september niet meer mogen rijden. Ze moeten voor die dag een verplichte bijscholing volgen. Maar velen hebben dat nog niet gedaan.
Chauffeurs mogen niet meer rijden
GOES - Duizenden vrachtwagenchauffeurs lopen het risico dat ze na 10 september niet meer mogen rijden. Ze moeten voor die dag een verplichte bijscholing volgen. Maar velen hebben dat nog niet gedaan.
http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-nieuws/chauffeurs-mogen-niet-meer-rijden-1.6278797
2016-08-20T04:00:00+0000
http://www.pzc.nl/polopoly_fs/1.6279019.1471641077!image/image-6279019.jpg
Goes,Vrachtverkeer,Vrachtwagen,Bijscholing,Trucker,Chauffeur,hermes
Zeeuws nieuws
Home / Regio / Zeeuws nieuws / Chauffeurs mogen niet meer rijden

Chauffeurs mogen niet meer rijden

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    GOES - Duizenden vrachtwagenchauffeurs lopen het risico dat ze na 10 september niet meer mogen rijden. Ze moeten voor die dag een verplichte bijscholing volgen. Maar velen hebben dat nog niet gedaan.

    Ook Zeeuwse truckers scholen zich massaal bij. Dek opleidingen in Goes spreekt van een 'stormloop' en heeft vijf extra instructeurs ingezet.

    Waarom moeten vrachtwagenchauffeurs zich bijscholen?

    Om beroepschauffeur te mogen blijven, zijn chauffeurs verplicht iedere vijf jaar minimaal 35 uur nascholing te volgen. De verplichting komt voort uit de Europese Richtlijn Vakbekwaamheid (Code 95) .

    Door wie is de regel verzonnen en waarom moet dat nou zonodig?

    Het is een Europese regel. De richtlijn moet zorgen voor: minder verkeersdoden in Europa; een vermindering van de CO2-uitstoot (door aanpassen van de rijstijl) en een beter milieu. Doordat chauffeurs steeds weer worden bijgeschoold, moet de status van het beroep van vrachtauto- en buschauffeur worden verhoogd en het imago verbeterd. Niet onbelangrijk: doordat de regel in alle Europese landen geldt, worden overal gelijke eisen gesteld aan chauffeurs.

    Wat leren chauffeurs bij?

    Alles over de laatste verkeersregels en technieken in de voertuigen, schetst directielid Jos Dek van Dek opleidingen in Goes. "Gekscherend gezegd: vroeger reed je een rondje rond de kerk en kreeg je je vrachtwagenrijbewijs. Maar in de loop der tijd is veel veranderd, zowel qua regels als techniek. Denk maar eens aan de digitale tachograaf. De 35 uur is opgedeeld in 28 uur theorie- en 7 uur praktijkles. Chauffeurs leggen niet per se een examen af, maar krijgen punten door aanwezig te zijn. "

    Komen vervoersbedrijven in de problemen?

    Dek: "We hebben bedrijven vanaf het begin af aan erop hebben gewezen dat het verstandig is werknemers geleidelijk aan bij te scholen. De grote bedrijven hebben dat gedaan en daar zijn geen problemen. Bij kleinere transportbedrijven - met minder dan vijf werknemers - en zzp'ers is het een ander verhaal. Daar is nog lang niet iedereen bijgeschoold. Dus zullen er Zeeuwse chauffeurs zijn die straks niet meer mogen rijden."

    Wat zijn de gevolgen voor een chauffeur die zich niet bijschoolt?

    Die mag na 10 september niet meer rijden. Vrachtwagenchauffeurs die dat toch doen kunnen een boete van 800 euro krijgen. Wie wel is bijgeschoold, kan een nieuw rijbewijs gaan halen.