article
1.6300203
MIDDELBURG - De bar bleef tijdens het concert gesloten, niemand waagde het naar de wc te gaan, elke kuch klonk als een vloek. Het publiek op het Abdijplein in Middelburg luisterde gisteravond geconcentreerd en toegewijd - ademloos bijna - naar het Cello8ctet Amsterdam, dat het muziekprogramma van het Zeeland Nazomerfestival opende. De ambiance was uitgelezen.
Cello's raken gevoelige snaar op Abdijplein
MIDDELBURG - De bar bleef tijdens het concert gesloten, niemand waagde het naar de wc te gaan, elke kuch klonk als een vloek. Het publiek op het Abdijplein in Middelburg luisterde gisteravond geconcentreerd en toegewijd - ademloos bijna - naar het Cello8ctet Amsterdam, dat het muziekprogramma van het Zeeland Nazomerfestival opende. De ambiance was uitgelezen.
http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-nieuws/cello-s-raken-gevoelige-snaar-op-abdijplein-1.6300203
2016-08-26T21:41:00+0000
http://www.pzc.nl/polopoly_fs/1.6300248.1472250848!image/image-6300248.JPG
Middelburg,Concert,Zeeland Nazomer Festival,Simeon ten Holt,Recensie,Cello8tet Amsterdam,Canto Ostinato,Douwe Eisenga,hermes
Zeeuws nieuws
Home / Regio / Zeeuws nieuws / Cello's raken gevoelige snaar op Abdijplein

Cello's raken gevoelige snaar op Abdijplein

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Het Cello8ctet Amsterdam op het Abdijplein.
      Fotograaf
    MIDDELBURG - De bar bleef tijdens het concert gesloten, niemand waagde het naar de wc te gaan, elke kuch klonk als een vloek. Het publiek op het Abdijplein in Middelburg luisterde gisteravond geconcentreerd en toegewijd - ademloos bijna - naar het Cello8ctet Amsterdam, dat het muziekprogramma van het Zeeland Nazomerfestival opende. De ambiance was uitgelezen.

    Een mooie zomeravond, de ondergaande zon, een als altijd fraai uitgelicht plein, de Abdij als monumentaal decor - veel meer valt er eigenlijk niet te wensen als concertlocatie.

    Opvallend dit jaar: het festival werkt voor het eerst bij 'zitconcerten' met rangen. Wie een kaartje eerste of tweede rang koopt, is verzekerd van een gereserveerde zitplaats, inclusief sponsorkussentje. Op de eerste rang is bovendien een glas prosecco inbegrepen.

    De weldaad van Cello8ctet kende echter geen rangen en standen en bereikte alle delen van het plein. De bewerkte strijkkwartetten van Philip Glass, waarmee het internationaal hoog aangeschreven ensemble opende, vielen direct in goede aarde.

    Het hoogtepunt van de avond volgde nog voor de pauze: de première van BLISS, dat de Middelburgse componist Douwe Eisenga in opdracht van het Nazomerfestival heeft gecomponeerd. Het cello-octet werd ervoor uitgebreid met vier saxofonisten. Het bleek een machtige combinatie te zijn, die - naar beproefd Eisenga-concept - zorgde voor een fraai ritmisch spektakel dat een gevoelige snaar raakte. Het applaus dat volgde was terecht langdurig en uitbundig.

    Simeon ten Holt

    Na de pauze speelde het octet zijn celloversie van Canto Ostinato, het populaire meesterstuk van Simeon ten Holt. Het ligt het gezelschap na aan het hart. De componist, gecharmeerd van de uitvoering, heeft het ensemble nog vlak voor zijn dood in 2012 aangemoedigd deze op cd te zetten. Dat is het jaar erop ook gebeurd, uitgerekend in de Zeeuwse Concertzaal in Middelburg.

    ''Sit back and enjoy the ride", zei een van de cellisten voorafgaand. Dat is ook wat je moet doen met Ten Holts muziek: je overgeven, je laten meevoeren, waardoor het een bijna meditatieve trip wordt.

    En het Abdijplein gáf zich over, een uur lang. Een welhaast heilzame ervaring. De klokken van de Lange Jan luidden, vlak voor de laatste maten, de terugkeer naar het leven van alledag in.