article
1.6565534
GOES - Duurzaamheidsambitie 2030 van haven, Zmf en provincie is radicale koerswijziging. Westerschelde en economie moeten er wel bij varen.
Bedrijf haven mag groeien als er natuurherstel plaatsvindt
GOES - Duurzaamheidsambitie 2030 van haven, Zmf en provincie is radicale koerswijziging. Westerschelde en economie moeten er wel bij varen.
http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-nieuws/bedrijf-haven-mag-groeien-als-er-natuurherstel-plaatsvindt-1.6565534
2016-10-24T06:00:00+0000
http://www.pzc.nl/polopoly_fs/1.4002989.1447779413!image/image-4002989.JPG
Goes,Westerschelde,Economie,haven,provincie,Havens,Zeeland Seaports,ZMF,duurzaamheid,hermes,Vlissingen
Zeeuws nieuws
Home / Regio / Zeeuws nieuws / Bedrijf haven mag groeien als er natuurherstel plaatsvindt

Bedrijf haven mag groeien als er natuurherstel plaatsvindt

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      De haven van Terneuzen.
      Fotograaf
    GOES - Duurzaamheidsambitie 2030 van haven, Zmf en provincie is radicale koerswijziging. Westerschelde en economie moeten er wel bij varen.
    Met dit duurzaamheidsplan lopen de Zeeuwse havens voorop in Nederland.

    De komst van nieuwe bedrijven of uitbreiding van bestaande ondernemingen in de Zeeuwse havens moet voortaan gepaard gaan met natuurherstel in en rond de Westerschelde.

    Dat doel is niet alleen een radicale koerswijziging, bijzonder is dat de bedrijven in de haven, Zeeland Seaports, de provincie en de milieuorganisatie ZMf dat gezamenlijk afspreken en ook gaan meten.

    Doelen en afsraken

    De koppeling van economische groei en natuurherstel is één van de doelen in de Duurzaamheidsambitie 2030, een plan om Zeeland economisch sterker te maken, de natuur te verbeteren en tegelijk de uitstoot van broeikasgassen drastisch te verminderen. Daarin staan harde afspraken over werkgelegenheid, infrastructuur, broeikasgassen, luchtkwaliteit, circulaire economie en natuur. Revolutionair is dat vier partijen de schouders eronder zetten: Portiz, de koepel van industriële en logistieke bedrijven in de havens, havenbedrijf Zeeland Seaports, ZMf en de provincie die het convenant volledig ondersteunt.

    Het rapport wordt vandaag in Goes tijdens het symposium Duurzame Havens 2030 gepresenteerd aan staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu. Dijksma komt vanwege de vernieuwende aanpak, zegt Tjeu van Mierlo van de ZMf. ,,Met dit duurzaamheidsplan lopen de Zeeuwse havens voorop in Nederland. Rotterdam heeft geen collectieve aanpak. Ons plan kun je straks toepassen in andere havens."

    Meeste winst

    De keuze om het plan te beperken tot het havengebied is volgens Van Mierlo logisch.

    ,,Daar zit (petro)chemie en vindt ontzettend veel transport over land, water en spoor plaats. In Zeeland kun je daar de meeste winst halen.'' Maandag worden de doelen met feiten en streefcijfers gepresenteerd. Van Mierlo wil die nog niet prijsgeven. "Anders loop ik mensen voor de voeten."

    CO2 uitstoot verminderen

    Wel wil hij een tipje van de sluier oplichten. ,,Met dit plan verbeteren we de concurrentiepositie van bedrijven en gaan we banen zeker stellen. We willen ook de ruimte in de havens beter benutten, dus niet telkens een nieuw stuk ontwikkelen. Verder gaan we de CO2-uitstoot drastisch verminderen en de luchtkwaliteit verbeteren. In 2030 moet het fijnstof in de lucht zijn teruggebracht tot een verwaarloosbaar risico.''

    Voortaan gaat economische groei ook gepaard met natuurherstel in en rond de Westerschelde.