article
1.6472504
ELLEWOUTSDIJK - Eric Asselberg uit Vogelwaarde schoot afgelopen week te hulp bij het ernstige ongeval in de Westerscheldetunnel. Na afloop zit hij met veel vragen. Dinsdagavond, even voor tien uur.
'Automobilisten maakten gewoon rechtsomkeert na ongeval in tunnel'
ELLEWOUTSDIJK - Eric Asselberg uit Vogelwaarde schoot afgelopen week te hulp bij het ernstige ongeval in de Westerscheldetunnel. Na afloop zit hij met veel vragen. Dinsdagavond, even voor tien uur.
http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-nieuws/automobilisten-maakten-gewoon-rechtsomkeert-na-ongeval-in-tunnel-1.6472504
2016-10-01T05:00:00+0000
http://www.pzc.nl/polopoly_fs/1.6473357.1475263333!image/image-6473357.JPG
Ellewoutsdijk,Verkeersongeluk,Westerscheldetunnel,Auto,Verkeer,Eric Asselberg,Ingo de Moor,Hulpverlening,hermes
Zeeuws nieuws
Home / Regio / Zeeuws nieuws / 'Automobilisten maakten gewoon rechtsomkeert na ongeval in tunnel'

'Automobilisten maakten gewoon rechtsomkeert na ongeval in tunnel'

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Eric Asselberg en zijn vrouw Astrid: ,,Ik ben er wel van geschrokken dat automobilisten gewoon rechtsomkeert maakten."
      Fotograaf
    ELLEWOUTSDIJK - Eric Asselberg uit Vogelwaarde schoot afgelopen week te hulp bij het ernstige ongeval in de Westerscheldetunnel. Na afloop zit hij met veel vragen. Dinsdagavond, even voor tien uur.

    Asselberg rijdt samen met zijn vrouw Astrid in zijn Mercedes cabrio van Zierikzee naar huis. In de westbuis van de Westerscheldetunnel is er tweerichtingsverkeer, vanwege werkzaamheden in de oostbuis. Er geldt daarom een inhaalverbod en een snelheidsbeperking. Vlak voor de tunnel wordt Asselberg niettemin ingehaald door een Audi 'die echt veel te hard ging'. Even later, bij de flauwe bocht na de tunnelingang, ziet hij de Audi opnieuw. Gecrasht op een tegenligger.

    Asselberg schiet meteen te hulp. Vooral de bestuurder van de tegemoetkomende wagen is ernstig gewond. "Mijn vrouw is constant bij hem gebleven, is tegen hem blijven praten zodat hij bij bewustzijn bleef."

    Zijn grootste angst was dat er brand zou uitbreken. "Dat zou een catastrofe zijn geweest. Desnoods had ik de man op de motorkap van mijn auto gelegd en hem de tunnel uit gereden. Zo'n scenario had ik in mijn hoofd."

    Rechtsomkeert

    Na afloop bleef hij met veel vragen zitten. Waarom hielpen bijvoorbeeld zo weinig mensen? "Je hoeft ook niet met vijftig mensen rond te lopen, maar een beetje meer hulp was welkom geweest. Ik ben er wel van geschrokken dat automobilisten gewoon rechtsomkeert maakten. Het zou je maar gebeuren als je daar in die tunnelpijp ligt."

    Ook leek Asselberg het wel erg lang duren voordat er professionele hulp was. "Ik heb het niet getimed, maar ik schat het op 20 tot 25 minuten voordat de brandweer arriveerde. Op zo'n moment duurt elke minuut een eeuwigheid."

    Verder vraagt hij zich af of niet nóg duidelijker moet worden aangegeven dat er tijdelijk tweerichtingsverkeer geldt. "In België zetten ze dan verkeerskegels in het midden. Dan kan mensen alsnog wakker schudden als ze de matrixborden en rode kruisen boven de weg hebben gemist."

    Keren op eigen houtje is verboden

    Over het keren is Ingo de Moor van de Westerscheldetunnel helder: dat is absoluut uit den boze. "Mensen hebben dat op eigen initiatief gedaan, maar dat is echt verboden, want er kan op dat moment bijvoorbeeld een hulpverleningsvoertuig komen aanrijden. Keren mag alleen op aanwijzing van de politie of brandweer."

    Het plaatsen van verkeerskegels bij tweerichtingsverkeer in de tunnelbuis, is niet gebruikelijk, aldus De Moor. "We werken volgens een vaste procedure, conform de regelgeving die geldt voor alle wegbeheerders in Nederland. Zoals het er nu naar uitziet, is alles gegaan zoals het hoort."

    Het ongeval wordt nog wel geëvalueerd. "Daaruit zal blijken of er extra maatregelen nodig zijn of zaken moeten aangescherpt."

    Tijdsbeeld 

    Dat het bijna een half uur zou hebben geduurd voordat hulp ter plaatse was, klopt volgens Corry Brand van Veiligheidsregio Zeeland niet. "We kregen de melding om 21.58 uur. Om 22.10 uur was er een SIV, een snel interventie voertuig, aanwezig. Die schat de situatie in en bepaalt vervolgens wat er verder moet gebeuren. Op dat moment waren al voertuigen van verschillende kanten onderweg."

    Dat het voor het gevoel langer heeft geduurd, is volgens Brand 'heel begrijpelijk'. "Op zo'n moment verandert je tijdsbeeld."