GOES - Petra de Boevere zou het er wel in willen stampen; ’geef geen alcohol aan kinderen’. „Alcohol nuttigen op een moment dat je lichaam en je hersenen nog in de groei zijn, is fataal voor de groei van vitale organen. Je blijft niet alleen kleiner, ook ontwikkelen de hersencellen zich niet verder omdat alcohol die groei stopt.“ Ze vergelijkt het geven van alcohol aan kinderen dan ook met kindermishandeling. „Is net zo erg.“
Haar boodschap komt uit onverdachte hoek. De Boevere runt namelijk slijterij De Vuurtoren in Breskens. Als ondernemer en moeder weet ze maar al te goed dat er heel wat ouders zijn die het gevaar van alcohol voor kinderen niet serieus nemen. Ze vreest, gezien de verhalen die ze hoort van haar zoon en zijn vriendjes, dat hij zelfs de enige is van groep acht die nog nooit alcohol heeft gedronken. Ook ziet ze geregeld ouders met kinderen in haar zaak die hun kroost aanmoedigen ’iets lekkers uit te zoeken’. Bewust heeft ze om die reden de breezers en andere alcoholpops en mixdrankjes haar winkel uitgedaan. Scheelt haar omzet en inkomsten, maar ze hoeft nu niet op haar tong te bijten of met ouders in discussie als die wat van die zoete alcoholhoudende drankjes of iets anders voor hun kinderen kopen.Ook Estherella van Klinken van de GGD Zeeland is zeer uitgesproken als het gaat om kinderen en drank. Een onverenigbare combinatie, zegt ze. Ze is niet geschokt door het verhaal over het alcoholgebruik van leerlingen van de groepen acht in West-Zeeuws-Vlaanderen, dat gisteren in deze krant stond. Ze weet namelijk maar al te goed dat veel ouders toestaan dat er op die leeftijd al gedronken wordt. ,,Niet en nooit doen“, is haar dringende advies. De negatieve invloed van alcohol op de hersengroei en de ontwikkeling van andere organen mag volgens haar niet onderschat worden. „Niet voor niets is het verboden om aan kinderen onder de zestien alcoholhoudende drank te verkopen en aan kinderen onder de achttien sterke drank.“
Vergif
Tot haar verontrusting ziet ze dat kinderen op steeds jongere leeftijd mogen drinken. Uit een recent onderzoek van haar dienst blijkt dat tussen 20 procent (Walcheren) en 35 procent (Oosterschelderegio) van de dertienjarigen wel eens tot wat vaker alcohol drinkt.
Volgens het Trimbos Instituut drinkt tien procent van de leerlingen uit groep acht van het basisonderwijs eens per maand alcohol. Dat landelijke instituut stelt dat drinken op zo’n jonge leeftijd niet alleen een gevaar voor de ontwikkeling van lichaam en geest vormt, maar dat daar dat drinken ook de drempel tot meer alcoholgebruik wordt verlaagd. Uit het onderzoek van het Trimbos blijkt ook dat elf procent van de jongens en drie procent van de meisjes van groep acht wel eens dronken is geweest. Dat is volgens Van Klinken helemaal gevaarlijk voor de ontwikkeling van lichaam en geest. Dan komt er immers in korte tijd een hele stoot vergif in het lichaam met alle schadelijke gevolgen van dien. Uit het onderzoek van het Trimbos Instituut blijkt inderdaad dat basisscholieren, als ze alcohol drinken, een voorliefde hebben voor zoete mixdrankjes. Die drinken als limonade, weten Van Klinken en De Boevere. Bier wordt echter ook in redelijke mate (36 procent) gedronken. Bijna tien procent van de alcoholdrinkende basisscholieren drinkt ook sterke drank.
Vergoelijkt
Op het internetforum van de PZC wordt het alcoholgebruik door kinderen door een aantal lezers vergoelijkt. Die vinden dat af en toe wat drinken toch moet kunnen. Het Trimbos Instituut stelt echter dat alcoholgebruik zo lang als mogelijk uitgesteld moet worden. Van Klinken en De Boevere zijn het daar van harte mee eens. Volgens de eigenaresse van De Vuurtoren blijft er tijd genoeg over om van alcohol te genieten. In het merendeel van de reacties op het PZC-forum wordt duidelijk gewezen naar de verantwoordelijkheid van ouders als het om het drinken van kinderen gaat. Daar is De Boevere het volledig mee eens. „Het zijn niet de kinderen die om alcohol vragen maar de ouders die het aanbieden.“













