article
1.6381767
VLISSINGEN - Als de organisatoren van de Mosselrit volgend jaar alle deelnemende motorrijders in colonne willen laten rijden, moeten ze beroeps(verkeers)regelaars inzetten. Die hebben, net als de politie, de bevoegdheid om door afstelling van de verkeerslichten tijdelijk een 'groene golf' in te stellen.
Organisatie Mosselrit moet verkeersregelaars inzetten als motoren in colonne rijden
VLISSINGEN - Als de organisatoren van de Mosselrit volgend jaar alle deelnemende motorrijders in colonne willen laten rijden, moeten ze beroeps(verkeers)regelaars inzetten. Die hebben, net als de politie, de bevoegdheid om door afstelling van de verkeerslichten tijdelijk een 'groene golf' in te stellen.
http://www.pzc.nl/regio/walcheren/organisatie-mosselrit-moet-verkeersregelaars-inzetten-als-motoren-in-colonne-rijden-1.6381767
2016-09-12T20:14:00+0000
http://www.pzc.nl/polopoly_fs/1.6374353.1473592520!image/image-6374353.JPG
Politie,Motor,Mosselrit,Jitty Gijsel,Beroepsregelaars,Colonnerijden,Mireille Aalders,hermes,Vlissingen
Walcheren
Home / Regio / Walcheren / Organisatie Mosselrit moet verkeersregelaars inzetten als motoren in colonne rijden

Organisatie Mosselrit moet verkeersregelaars inzetten als motoren in colonne rijden

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      De motoren komen aan in Westkapelle.
      Fotograaf
    VLISSINGEN - Als de organisatoren van de Mosselrit volgend jaar alle deelnemende motorrijders in colonne willen laten rijden, moeten ze beroeps(verkeers)regelaars inzetten. Die hebben, net als de politie, de bevoegdheid om door afstelling van de verkeerslichten tijdelijk een 'groene golf' in te stellen.

    De Chopper Motorclub Zeeland Luctor et Emergo werd zaterdag 'onaangenaam verrast' toen ze vlak voor het van start gaan van de tiende Mosselrit in Westkapelle te horen kreeg dat de motoren niet de hele route over Walcheren in colonne konden rijden.

    Met de inzet van evenementenverkeersregelaars van Motorbegeleidingsteam Zeeland (MTBZ) voldeed de club wel aan de eisen om een grootschalige toerrit door de omgeving te houden. Maar evenementenregelaars mogen slechts 'eenvoudige verkeersregelende handelingen' verrichten. Het bedienen van verkeerslichtinstallaties op drukke kruispunten, valt niet onder die eenvoudige handelingen, verklaarde politiewoordvoerster Mireille Aalders.

    Luctor et Emergo was zich echter van geen kwaad bewust. In de voorgaande jaren konden de motoren wel in colonne door heel Walcheren rijden, benadrukte Jitty Gijsel. Ook dit keer ging de club er daarom weer vanuit dat ze de toerrijders als één lange sliert door het landschap kon laten kronkelen. Aalders weet niet of motoragenten van de politie er in voorgaande jaren voor zorgden dat kruisingen werden afgezet en verkeerslichten op groen werden gezet.

    Wel stak de politie vroeger 'als extraatje' nog wel eens een handje toe. Maar tot de wettelijke verplichtingen van de politie hoorde begeleiding van een toertocht destijds al niet. De politie heeft de laatste jaren minder tijd en ruimte voor zaken, die niet tot haar kerntakenpakket behoren. Daarnaast zijn er veel meer evenementen (voor hardlopers, wielrenners, skaters, skeeleraars, oldtimerbezitters en motorrijders) op de openbare weg, betoogt de politiewoordvoerster.

    Gijsel stelt dat tijdens de evaluatie van de Mosselrit moet blijken 'wat er mis ging'. "Daarna kunnen we beslissen hoe we het bij de volgende Mosselrit gaan aanpakken."