article
1.6500520
VLISSINGEN - Het Zeeuws maritiem Muzeeum moet zich beter verkopen om meer toeristen, scholieren én inwoners van Vlissingen te lokken.
Muzeeum moet zichzelf beter verkopen
VLISSINGEN - Het Zeeuws maritiem Muzeeum moet zich beter verkopen om meer toeristen, scholieren én inwoners van Vlissingen te lokken.
http://www.pzc.nl/regio/walcheren/muzeeum-moet-zichzelf-beter-verkopen-1.6500520
2016-10-06T19:25:53+0000
http://www.pzc.nl/polopoly_fs/1.5803203.1457454067!image/image-5803203.jpg
Literatuur,Muzeeum,hermes,Vlissingen
Walcheren
Home / Regio / Walcheren / Muzeeum moet zichzelf beter verkopen

Muzeeum moet zichzelf beter verkopen

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Maritiem Muzeeum
      Fotograaf
    VLISSINGEN - Het Zeeuws maritiem Muzeeum moet zich beter verkopen om meer toeristen, scholieren én inwoners van Vlissingen te lokken.

    De collectie van het Muzeeum mag gezien worden en dat moet bij meer mensen onder de aandacht worden gebracht.

    Directeur Onno Bakker preekte gisteren voor eigen parochie. Een select groepje toehoorders was het van harte met hem eens dat Vlissingen verplicht is goed voor haar museumcollectie te zorgen. Bezuinigen is op termijn te billijken als eerst voorwaarden worden geschapen om het Muzeeum zichzelf beter te laten bedruipen.

    Op uitnodiging van Bakker kwamen de aanwezigen met een aantal voorstellen om (jonge) bezoekers te trekken. Wachten op scholieren werkt niet, het Muzeeum moet actief de boer op. "Gidsen van het Muzeeum moeten basisscholen bezoeken om leerlingen van de bovenbouw verhalen te vertellen over de collectie. Vervolgens kunnen de scholieren met diezelfde gids het Muzeeum bezoeken", luidde een voorstel.

    Verdienmodellen

    Voorzitter Jaap Bos van de Vereniging van Zeeuwse Musea denkt dat het Muzeeum zijn voordeel kan doen met 'verdienmodellen' van andere musea. Zo loodsen diverse musea bezoekers aan de hand van individuele verhalen door hun collectie. "Het is vaak aansprekender niet alleen het verhaal van de grote held, maar ook dat van de kleine held, de gewone man of vrouw, te vertellen. Het verhaal gaat dan veel meer leven voor bezoekers."

    Bos ziet ook kansen in samenwerkingsovereenkomsten met (horeca)bedrijven. Het Muzeeum is geen reclamezuil, is hij met Bakker eens. Maar tentoonstellingen die de historie van een bekend lokaal of regionaal bedrijf onder de aandacht brengen of overeenkomsten met horecaexploitanten kunnen meer mensen naar het Muzeeum trekken, bewijst het Industrieel Museum in Sas van Gent, betoogde Bos.