article
1.6657543
VLISSINGEN - Poppenkunstenaar Ila van der Pouw brengt het fantasieprikkelende boek 'De GVR' van Roald Dahl zondag tot leven in het CCXL Theater in Vlissingen.
Magisch poppenspel in Vlissingen
VLISSINGEN - Poppenkunstenaar Ila van der Pouw brengt het fantasieprikkelende boek 'De GVR' van Roald Dahl zondag tot leven in het CCXL Theater in Vlissingen.
http://www.pzc.nl/regio/walcheren/magisch-poppenspel-in-vlissingen-1.6657543
2016-11-18T13:46:00+0000
http://www.pzc.nl/polopoly_fs/1.6657604.1479477011!image/image-6657604.jpg
Vlissingen,Toneel,Ila van der Pouw,GVR
Walcheren
Home / Regio / Walcheren / Magisch poppenspel in Vlissingen

Magisch poppenspel in Vlissingen

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Ila van der Pouw brengt de personages uit De GVR tot leven.
      Fotograaf
    VLISSINGEN - Poppenkunstenaar Ila van der Pouw brengt het fantasieprikkelende boek 'De GVR' van Roald Dahl zondag tot leven in het CCXL Theater in Vlissingen.

    Op het podium kijkt de bebrilde meisjespop nieuwsgierig naar de grote man aan haar zij. De reus heeft zojuist een trollenknopper gevangen. ,,Wat is een trollenknopper?", vraagt het kleine ding. Waarop de enorme verschijning antwoordt: ,,Een trollenknopper is een schrikbibber." ,,En wat is een schrikbibber?" Terwijl het oranjeharige figuurtje deze vraag stelt, verschuift de aandacht van het publiek zich automatisch van poppenspeelster Ila van der Pouw, die met haar lengte van 1,87 meter de reus vertolkt, naar haar stoffen mede-acteur. De levenloze lappenpop lijkt zelfstandig te handelen: de bewegingen, de stem en de interactie zijn allemaal zo treffend. Toch ziet de alerte kijker dat de grote vriendelijke reus opeens een meisjesstem opzet en dat de bewegingen van pop Sofie eveneens door diezelfde grote 'man' worden gestuurd.

    Realistisch

    ,,Het publiek kan alleen opgaan in het verhaal als het natuurlijk overkomt", stelt Ila van der Pouw. ,,Om dat te bereiken, is het belangrijk dat ik er zelf in geloof; dat ik het zelfvertrouwen heb dat mijn handelingen realistisch zijn. Alleen dan wordt het voor een ander geloofwaardig. Als ik aan mezelf twijfel , merkt het publiek dat." Met medespelers die geen kik geven en neervallen zodra ze worden losgelaten, ligt daarin best een uitdaging voor de soliste. ,,Soms lijkt het alsof ik mezelf in de reden val. Voor iedere nieuwe voorstelling moet ik een pop leren kennen. Het duurt even voor hij 'uit zichzelf' beweegt."

    De poppen voor het theaterstuk De Grote Vriendelijke Reus (GVR) zijn creaties van Cynthia Borst. Deze kunstwerken zijn essentieel voor de beeldvorming en daarom zijn er voor de voorstelling De GVR twee versies gemaakt van het meisje Sofie. ,,Wanneer ik de reus speel, moet Sofie extra klein lijken. Dan speel ik met de kleine pop. Wanneer ik de koningin verbeeld, moet Sofie in verhouding natuurlijk helemaal niet zo klein lijken. Dan neem ik de grotere pop."
     

    Dood

    De poppenspeelster hecht er veel waarde aan dat het verhaal dramaturgisch gezien klopt. ,,Een pop kan niet uit zichzelf opkomen of aflopen en wanneer je een pop neerlegt, wekt dat de indruk dat hij dood is. Met al deze aspecten moet je rekening houden bij het opbouwen van een show. Vooral voor de schrijver, Rob Bloemkolk, is dat heel frustrerend. Hij kan hele dialogen hebben geschreven die op het eerste gezicht goed in elkaar lijken te zitten. Alleen komen de poppen er pas bij de repetities bij en dan blijkt pas wat wel of niet mogelijk is en wat er in de tekst moet worden aangepast. Na zo'n eerste kennismaking met mijn mede-acteurs moet er vaak veel aan de dialogen worden veranderd."

    De kleurrijke vertelster werkt inmiddels al zo'n twintig jaar als poppenspeler. ,,Mijn interesse voor deze manier van optreden ontstond toen ik naar een voorstelling van de Australiër Neville Tranter ging. Hij was een solist met een stoffen medespeler. Ik herkende mezelf in zijn manier van optreden. Vanaf dat moment wist ik dat ik ook die kant op wilde. Ik bewonderde Neville mateloos. Ik durfde hem bijna niet aan te spreken. Uiteindelijk vroeg ik in 2000 of hij een proefsamenwerking met mij wilde aangaan om ervaringen en technieken uit te wisselen. Sindsdien is hij mijn vaste regisseur."
     

    Versleten boek

    In eerste instantie schreef het team vooral eigen scenario's. ,,We wilden diepgang in een voorstelling brengen en ervoor zorgen dat het geheel met de poppen klopte. Door de crisis werden we min of meer gedwongen op een andere manier te werken. Daarom besloten we een boek als script te nemen. Al snel werden we het erover eens dat we De GVR zouden vertolken. Dat boek staat bij mij thuis versleten in de kast. Het is een verhaal dat je als kind keer op keer van kaft tot kaft blijft lezen. Ik hou van de boeken van Roald Dahl; zijn donkere humor is zo absurd dat je er als volwassene ook om blijft lachen."

    Dat deze uitvoering van het kinderboek in de smaak valt, blijkt uit het gegeven dat de voorstelling is genomineerd voor de Zapp Theaterprijs. ,,Bovendien is het ook nog eens een jubileumjaar; honderd jaar geleden werd Roald Dahl geboren. Een mooi jaar om het werk van deze fantastische schrijver in het zonnetje te zetten."

    'De GVR', zondag 20 november vanaf 15.00 uur in het CCXL Theater in Vlissingen.