article
1.6420156
MIDDELBURG - De zeer goed geslaagde restauratie van het schuttersstuk van Middelburg werpt volgens de Britse kunsthistorica Karen Hearn een beter licht op de grote kwaliteiten van schilder Cornelis Jonson van Ceulen.
Britse kunsthistorica onder indruk van restauratie schuttersstuk Middelburg
MIDDELBURG - De zeer goed geslaagde restauratie van het schuttersstuk van Middelburg werpt volgens de Britse kunsthistorica Karen Hearn een beter licht op de grote kwaliteiten van schilder Cornelis Jonson van Ceulen.
http://www.pzc.nl/regio/walcheren/britse-kunsthistorica-onder-indruk-van-restauratie-schuttersstuk-middelburg-1.6420156
2016-09-20T18:40:26+0000
http://www.pzc.nl/polopoly_fs/1.6420177.1474396759!image/image-6420177.jpeg
Middelburg,Beeldende kunst,Wetenschap,Kunst,Kunsthistorica,Tate Britain,Schilderij,Karen Hearn,Schuttersstuk,Cornelis Jonson van Ceulen,Restauratie-atelier Marjan de Visser,Confrérie van Sint Sebastiaan,National Portrait Gallery,hermes
Walcheren
Home / Regio / Walcheren / Britse kunsthistorica onder indruk van restauratie schuttersstuk Middelburg

Britse kunsthistorica onder indruk van restauratie schuttersstuk Middelburg

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      De Britse kunsthistorica Karen Hearn.
      Fotograaf
    MIDDELBURG - De zeer goed geslaagde restauratie van het schuttersstuk van Middelburg werpt volgens de Britse kunsthistorica Karen Hearn een beter licht op de grote kwaliteiten van schilder Cornelis Jonson van Ceulen. 
    Het is enorm verbeterd. Er zijn zo veel meer details zichtbaar. Prachtig

    "Dit schuttersstuk laat niet alleen zien dat hij heel goed was in het schilderen van portretten maar ook van objecten en stillevens", stelt Hearn na bestudering van de renovatie van het schilderij. Daarvoor wijst zij onder meer op de munten en schrijfspullen die op de tafel liggen. Ook het landschap in de linker bovenhoek van het werk - dat sinds de restauratie beter tot zijn recht komt - toont aan dat Jonson van Ceulen over meer vaardigheden beschikte dan waarvoor hij bekend is geworden. "Er zijn alleen portretten van hem bekend, maar hij kon meer."

    Twee jaar geleden zag Karen Hearn het schuttersstuk van Cornelis Jonson van Ceulen voor het laatst. Toen was het nog vuil. Nu, na de restauratie van het schilderij van de Confrérie van Sint Sebastiaan, is ze weer in Middelburg om het werk te bekijken. "Het is enorm verbeterd. Er zijn zo veel meer details zichtbaar. Prachtig."

    Grootste kenner

    Hearn is de grootste kenner van Jonson van Ceulen en zijn werk en de enige die ooit een boek over hem schreef. Ze is bezig met een nieuw, dikker boek dat over vier jaar moet verschijnen. Hearn leerde het werk van Jonson van Ceulen kennen als curator zestiende en zeventiende-eeuwse kunst van Tate Britain in Londen. Ze is nu bijzonder hoogleraar aan het University College London. Hearn richtte in 2015 een expositie in over de schilder in de National Portrait Gallery in Londen.

    "Zijn werk is vanaf het moment dat hij begint met schilderen al goed", zegt Hearn. "Hij weet in zijn portretten echt het karakter van mensen tot uiting te brengen." Jonson van Ceulen mocht onder meer de portretten van de koninklijke familie in Engeland schilderen. Toch is hij in Engeland niet erg bekend meer. Hearn vermoedt dat dat komt doordat Jonson van Ceulen op een gegeven moment naar Antwerpen vertrok en in de Nederlanden woonde en werkte. In 1650 schilderde hij het schuttersstuk van de Confrérie van Sint Sebastiaan in Middelburg. Volgens Hearn is het één van de twee groepsportretten die Jonson van Ceulen heeft gemaakt. "Het andere hangt in Den Haag."

    Het schuttersstuk is in juni en juli van dit jaar gerestaureerd door restauratie-atelier Marjan de Visser uit Den Haag. De restauratie was live te volgen in het stadhuis van Middelburg. Daar hangt het schuttersstuk ook, in de Burgerzaal.