article
1.6127682
MIDDELBURG - De strijd tussen binnenstad en bedrijventerrein laait in Middelburg met enige regelmaat op. Ook nu weer klagen ondernemers in het centrum over oneerlijke concurrentie vanaf de rand van de stad.
Analyse: Is concurrentie bedrijventerrein voor binnenstad Middelburg echt oneerlijk?
MIDDELBURG - De strijd tussen binnenstad en bedrijventerrein laait in Middelburg met enige regelmaat op. Ook nu weer klagen ondernemers in het centrum over oneerlijke concurrentie vanaf de rand van de stad.
http://www.pzc.nl/regio/walcheren/analyse-is-concurrentie-bedrijventerrein-voor-binnenstad-middelburg-echt-oneerlijk-1.6127682
2016-06-22T06:00:00+0000
http://www.pzc.nl/polopoly_fs/1.1692364.1466537193!image/image-1692364.jpg
Middelburg,Ondernemen,Detailhandel,Gemeente,Economie,Internethandel,Blurring,Branchevervaging,Analyse,Concurrentie,Binnenstad,Vereniging Ondernemers Middelburg,Bedrijventerrein,hermes
Walcheren
Home / Regio / Walcheren / Analyse: Is concurrentie bedrijventerrein voor binnenstad Middelburg echt oneerlijk?

Analyse: Is concurrentie bedrijventerrein voor binnenstad Middelburg echt oneerlijk?

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      De Mortiereboulevard in Middelburg.
    MIDDELBURG - De strijd tussen binnenstad en bedrijventerrein laait in Middelburg met enige regelmaat op. Ook nu weer klagen ondernemers in het centrum over oneerlijke concurrentie vanaf de rand van de stad.

    Wordt de binnenstad echt benadeeld? Sportwinkels op de meubelboulevard. Een sportketen op ZEP. Een buitensportzaak op Arnestein. Ondernemers in de binnenstad, gesteund door de Vereniging Ondernemers Middelburg, klaagden de laatste jaren regelmatig. Ze spanden zelfs rechtszaken aan om hun belangen te verdedigen.

    De nieuwste controverse betreft Tent+ op Arnestein, een zaak die via internet vouwwagens en tenten verkoopt, maar ter plaatse ook allerlei accessoires. Mag niet, vinden concurrenten in het centrum, wederom gesteund door de VOM.

    Arnestein is er voor de industrie: bedrijven die iets maken en verkopen. En dus niet voor winkels. Daarin hebben de ondernemers in de binnenstad gelijk en wethouder Johan Aalberts erkent dat ook. Hij wil die scheiding handhaven, al is het maar vanuit het oogpunt van veiligheid. Een industrieterrein met onder meer een chemisch bedrijf leent zich niet voor winkelend publiek. Er mocht eens iets ernstigs gebeuren.

    Tent+ had dit allemaal kunnen weten; weet dat ook. Toch is de keuze voor Arnestein niet onlogisch. Dit bedrijf verkoopt vouwwagens - en toebehoren. Op het industrieterrein kun je ook auto's kopen - en toebehoren. Een verschil is dat die garages geen concurrenten hebben in de binnenstad. En dus komen er geen klachten.

    Is de concurrentie van Tent+ dan echt zo oneerlijk voor winkels als BD Store en Erik Sport, waar je ook kampeerspullen kunt kopen?

    Het is oneerlijk als de ene ondernemer wordt bevoordeeld ten opzichte van de andere. De huur voor vierkante meters op Arnestein is lager dan in de binnenstad. De winstmarges zijn daarmee groter. De gemeente vindt de vestiging 'legaal' als die negentig procent van de omzet haalt uit verkoop via internet en maximaal tien procent uit de verkoop ter plaatse.

    Bevoordeelt de gemeente hiermee de ene ondernemer boven de andere? Het heeft er in ieder geval veel van weg dat de regels iets worden opgerekt.

    Maar dat gebeurt in de binnenstad ook. Cafés en restaurants mogen spulletjes gaan verkopen die niet met eten of drinken te maken hebben. En winkels mogen wat te eten en te drinken serveren. De grenzen tussen horeca en detailhandel vervagen. Met opzet, omdat de overheid ondernemers betere kansen wil bieden om geld te verdienen. En dat draagt weer bij aan een levendige en aantrekkelijke binnenstad.

    Wat op industrieterreinen en meubelboulevards wordt veroordeeld als branchevervaging heet in de binnenstad blurring. Het oprekken van regels in de binnenstad is zeer toe te juichen. Middelburg vaart er wel bij.

    Blurring vloeit voort uit het actieplan binnenstad. Een actieplan bedrijventerreinen is niet nodig, maar wat meer flexibiliteit en vrijheid aan de rand van de stad kan geen kwaad. Ook daar vaart Middelburg wel bij.