article
1.6264550
VLISSINGEN - Het duurt nog wel een poosje voor er weer schepen in de Dokhaven in Vlissingen kunnen afmeren.
Aanleg damwanden Dokhaven Vlissingen kost meer tijd
VLISSINGEN - Het duurt nog wel een poosje voor er weer schepen in de Dokhaven in Vlissingen kunnen afmeren.
http://www.pzc.nl/regio/walcheren/aanleg-damwanden-dokhaven-vlissingen-kost-meer-tijd-1.6264550
2016-08-14T15:02:37+0000
http://www.pzc.nl/polopoly_fs/1.6264959.1471198522!image/image-6264959.JPG
Haven,Brug,Damwand,Voetgangersbrug,Bodemgesteldheid,Dokhaven,hermes,Vlissingen
Walcheren
Home / Regio / Walcheren / Aanleg damwanden Dokhaven Vlissingen kost meer tijd

Aanleg damwanden Dokhaven Vlissingen kost meer tijd

Foto's
3
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Aanleg damwanden Dokhaven Vlissingen kost meer tijd.
      Fotograaf
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Aanleg damwanden.
      Fotograaf
    • Afbeelding
      Beschrijving
      De fundering van de kades rond de Dokhaven is nog slechter dan verwacht.
      Fotograaf
    VLISSINGEN - Het duurt nog wel een poosje voor er weer schepen in de Dokhaven in Vlissingen kunnen afmeren.

    Het plaatsen van nieuwe damwanden ligt al een tijd stil, omdat de bodem op een flink aantal plaatsen slapper is dan gedacht.

    De grootste problemen doen zich voor aan de Houtkade, tussen het Dokje van Perry en de Koningsbrug, meldt projectleider Scheldekwartier Hans van Houdt van de gemeente Vlissingen. Daar was al begonnen met de voorbereidingen voor het plaatsen van damwanden. Er waren proefboringen gedaan om de bodemgesteldheid vast te stellen, maar toen de aannemer aan de slag ging, bleken op kleine oppervlaktes zeer grote verschillen voor te komen.

    De aanwezigheid van een groot aantal, veelal loze, leidingen in de oever van de kade die in het verleden voor allerlei doeleinden (laad- en loswal, ro-rokade) werd gebruikt, zorgt voor extra technische complicaties. Een gespecialiseerd bureau onderzoekt nu op welke manier de ongeveer tweehonderd meter damwand op de beste wijze kan worden verankerd. Aan de overkant van het Dok aan de Jan Weugkade is het bordes gesloopt. De kade is al een paar maanden gedeeltelijk afgezet. Ook aan deze kant bleek na het graven van nieuwe proefsleuven dat de bodemgesteldheid - zowel de waterbodem als de grond op de oever - meer problemen oplevert. Zo deugde de fundering onder de grote Scheldekraan niet, waardoor het karakteristieke hijstoestel tijdelijk in twee delen een eind naar achteren bij de Verbandkamer is neergelegd.

    Technisch zijn de problemen tussen de kop van de Dokhaven en de Koningsbrug aan de kant van de Machine- en de Timmerfabriek wel op te lossen. Van Houdt: "Maar omdat het om zo'n groot stuk van enkele honderden meters gaat, willen we dat door één aannemer laten doen. Dat moet een bedrijf zijn dat alle problemen, die zich kunnen voordoen, aan kan. We werken nu aan een plan van aanpak om het werk aan te besteden."

    De werkzaamheden aan de kades zullen nog wel anderhalf tot twee jaar tijd in beslag nemen, verwacht Van Houdt. Hij durft niet te voorspellen wanneer de onderhandelingen tussen het ministerie van defensie en de stichting die de voormalige mijnenveger Mercuur gaat beheren, kunnen worden afgerond. Maar het herstel van de voetgangersbrug over het dokje kan daar niet op wachten, want het bruggetje moet gewoon kunnen worden gebruikt. "Na de vakantie gaat de dokdeur er even uit, zodat het vuil tussen de scharnieren kan worden verwijderd. Als het vuil is opgeruimd, kan de deur er weer in en past de brug weer."