article
1.6651737
ZIERIKZEE - Het lijkt de strijd van een éénling die de vooruitgang van Zierikzee in de weg staat. Maar niets is minder waar bezweert Eelco van Aken. De Zierikzeese advocaat is geen voorstander van de voorgenomen afsluiting van de Zuidhavenpoort met een beweegbare paal. De maatregel lost volgens hem niks op, zorgt alleen maar voor het verleggen van de bestaande verkeersstroom en veroorzaakt zo eerder méér dan minder ongemakken.
'Afsluiting Zuidhavenpoort zorgt eerder voor meer dan minder ongemak'
ZIERIKZEE - Het lijkt de strijd van een éénling die de vooruitgang van Zierikzee in de weg staat. Maar niets is minder waar bezweert Eelco van Aken. De Zierikzeese advocaat is geen voorstander van de voorgenomen afsluiting van de Zuidhavenpoort met een beweegbare paal. De maatregel lost volgens hem niks op, zorgt alleen maar voor het verleggen van de bestaande verkeersstroom en veroorzaakt zo eerder méér dan minder ongemakken.
http://www.pzc.nl/regio/schouwen-duiveland/afsluiting-zuidhavenpoort-zorgt-eerder-voor-meer-dan-minder-ongemak-1.6651737
2016-11-17T06:00:00+0000
http://www.pzc.nl/polopoly_fs/1.5999057.1462801779!image/image-5999057.jpg
zuidhavenpoort
Schouwen-Duiveland
Home / Regio / Schouwen-Duiveland / 'Afsluiting Zuidhavenpoort zorgt eerder voor meer dan minder ongemak'

'Afsluiting Zuidhavenpoort zorgt eerder voor meer dan minder ongemak'

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Zuidhavenpoort, Zierikzee
      Fotograaf
    ZIERIKZEE - Het lijkt de strijd van een éénling die de vooruitgang van Zierikzee in de weg staat. Maar niets is minder waar bezweert Eelco van Aken. De Zierikzeese advocaat is geen voorstander van de voorgenomen afsluiting van de Zuidhavenpoort met een beweegbare paal. De maatregel lost volgens hem niks op, zorgt alleen maar voor het verleggen van de bestaande verkeersstroom en veroorzaakt zo eerder méér dan minder ongemakken.

    Van Aken woont zelf ook op de Nieuwe Haven en houdt aan de overkant van het water kantoor. Zijn aanhoudende protest wordt hem door buurtgenoten niet in dank afgenomen. Zij willen zo snel mogelijk afsluiting van de poort om het veelal te hard rijdende sluipverkeer voor hun deur tegen te gaan.

    Van Aken zoekt het in andere mogelijkheden, mede in de wetenschap dat zijn eerdere handtekeningenactie 37 steunbetuigingen opleverde en tien andere bezwaarmakers mét hem in de pen klommen.

    Anderen gaven op
    Als enige vocht hij het besluit aan bij de rechtbank in Middelburg; anderen gaven eerder al op. De rechter stelde de advocaat in het ongelijk. Maar ook dat negatieve oordeel kreeg Van Aken niet op de knieën. Hij ging in hogere beroep bij de Raad van State. De zaak dient binnen vier weken.

    Het argument dat zijn kantoor aan de Engelse Kade via de Nieuwe Haven met de auto lastig bereikbaar zou worden, heeft Van Aken inmiddels laten varen. ,,Dat is nog één van de minste punten", zegt hij nu. Hij richt zich bovenal op de verplaatsing van de verkeersstroom. De Nieuwe Haven blijft gewoon bereikbaar voor bewoners en ander bestemmingsverkeer.

    'Toegevoegde waarde?'
    "Maar die moeten op enig moment de binnenstad ook ergens weer uit. En als dat niet meer via de Zuidhavenpoort kan, zul je zien dat ze keren en via de Nieuwe Haven, Hoofdpoortstraat en de Laan van Sint Hilaire de stad uit gaan. Nu verdeelt die stroom zich nog enigszins. De vraag is wat dan de toegevoegde waarde is van dat effect." Volgens Van Aken gaat de gemeente met de verkeersbewegingen uit van achterhaalde cijfers uit 2004.

    Hij ziet meer heil in een combinatie van snelheidsbeperkende maatregelen op de Nieuwe Haven en een systeem waarbij binnenstadbewoners tegen geringe bijbetaling op hun parkeervergunning het exclusieve recht van doorgang door de Zuidhavenpoort krijgen. Dat laatste kan op basis van kentekenregistratie en cameratoezicht, wijst Van Aken op ervaringen die daarmee in andere steden zijn opgedaan. "Alle gemakken behoud je dan en je neemt de ongemakken weg. De Nieuwe Haven is gewoon al autoluw en met andere maatregelen kun je een nog betere situatie creëren."