article
1.1850101
Bewoners langs het spoor in Kapelle hebben er mee leren leven. Maar wennen doet het nooit, zo is vastgesteld door onderzoek. En het zijn vooral de trillingen die het hem doen.
Raildempers of niet, trilling krijg je er nooit uit
Bewoners langs het spoor in Kapelle hebben er mee leren leven. Maar wennen doet het nooit, zo is vastgesteld door onderzoek. En het zijn vooral de trillingen die het hem doen.
http://www.pzc.nl/regio/raildempers-of-niet-trilling-krijg-je-er-nooit-uit-1.1850101
2007-04-11T21:05:07+0000
http://www.pzc.nl/polopoly_fs/1.5362214.1445504895!image/image-5362214.jpg
Zeeland
Regio
Home / Regio / Raildempers of niet, trilling krijg je er nooit uit

Raildempers of niet, trilling krijg je er nooit uit

    • Afbeelding
      Fotograaf
    Bewoners langs het spoor in Kapelle hebben er mee leren leven. Maar wennen doet het nooit, zo is vastgesteld door onderzoek. En het zijn vooral de trillingen die het hem doen.

    De stekker zit in het stopcontact. „Maar waarom doet dat ding het dan niet?” Gerrie van der Lee drukt op de knopjes van de airco in haar slaapkamer voor een korte demonstratie. Pas zodra ze haar raam dichtdoet en het autorumoer van de Stationsweg buitensluit, klinkt het diepe geronk van de koeler. „Hoor je wel hoe irritant? We gebruiken hem nooit en zetten ’s nachts gewoon lekker het raam open. Ik wel!”

    Van de treinen die op een tiental meter haar huis voorbijrijden, heeft ze geen last. „Daar slapen we gewoon doorheen.” Het echtpaar heeft meer moeite met de stilte op vakantie in een hotel. „Dan mis ik iets en is het veel moeilijker in slaap komen.” Ook de trillingen zijn veel minder geworden sinds vorig jaar rubberen dempers aan de rails werden bevestigd, zegt Van der Lee. „Voor die tijd zat je soms echt te schudden op de bank en in bed. Alleen als die zware goederentreinen langsrijden, dan voel je nog wel iets.”

    Trillingen vormen het grootste probleem, aldus Theo Richel van de Belangenvereniging Aanwonenden Spoorlijn (BAS). De organisatie heeft tweehonderd leden in Kapelle, Goes. Rilland en Krabbendijke. Sinds BAS heeft afgedwongen dat de goederentreinen ’s nachts maximaal 60 kilometer per uur mogen rijden, slaapt Richel een stuk beter.

    Op aanvullende maatregelen wacht BAS al bijna een jaar. Naar verwachting komt het ministerie van VROM morgen met het tot drie keer toe uitgestelde antwoord op het beroep, dat is aangetekend tegen de zogeheten maatregelenbesluiten van toenmalig staatssecretaris Van Geel. BAS wil onder meer extra geluidsschermen en raildempers. Richel: „Ik slaap over het algemeen vrij redelijk. Vooral de LPG-treinen zijn heel hinderlijk. Die verzieken nog regelmatig mijn nachtrust. Dan word ik wakker geschud, brom even ’stelletje klootzakken’ en draai me om. Als ik verder niks meer hoor of voel, val ik over het algemeen weer snel in slaap.

    De 60-kilometerregeling voor goederentreinen is één van de belangrijkste wapenfeiten van de belangenvereniging. De kans is echter groot dat de rem er weer af gaat, zodra de geluidsschermen worden geplaatst, zegt Richel. De capaciteit van het goederenvervoer op het Bevelandse spoor zit al aan het plafond. Een snellere doorstroom biedt wat dat betreft enige lucht voor de bedrijven.

    Richel hekelt overigens de (financiële) bijdrage uit die hoek. „Het goederenspoor is één grote subsidievreter. Langs de ene kant betaalt de burger mee om de trein te laten rijden. En indirect wordt uit onze zak ook de geluidisolatie betaald 0m de overlast te bestrijden.” Spoorwegbeheerder ProRail heeft bij huizen direct grenzend aan de treinbaan dubbel glas en gevelisolatie laten aanbrengen. Daar zijn de bewoners van even verderop echter niet mee geholpen, zegt J.P. Eversdijk. Hij woont al 65 jaar in de Dijkwelsestraat, op vijftig meter van de spoorwegovergang. „Last? Het is soms gewoon verschrikkelijk! De treinen worden steeds zwaarder. Vroeger had je ook wel van die enorme locomotieven, maar die reden lang zo hard niet. Ze kwamen ook veel minder vaak voorbij. De ellende aan trillingen is, dat ze door grond zo ver worden gedragen. Wanneer je op bed ligt te schudden, écht ligt te schudden, dan is dat toch niet normaal meer. Daar wen je nooit aan. Het wordt te erg. Die treinen rijden gewoon te hard. Ik weet zeker dat de overlast stukken minder wordt wanneer die snelheid omlaag zou gaan.”

    De passagierstrein naar Goes komt voorbij. Eversdijk moet op straat zijn stem verheffen om verstaanbaar te blijven. „Wat lawaai aangaat, dat is wel goed geregeld. Voor alles is een norm hoeveel decibel iets mag zijn. Maar voor trillingen is er geen enkele wet die voorschrijft wat acceptabel is. En dan kunnen ze raildempers en weet ik wát aanleggen, een trilling krijg je er nooit helemaal uit.”