article
1.5697604
Tien meter lang is-ie: het onderstel voor een Zeeuwse dieseltrein uit 1927. Zes leerlingen van de bedrijfsschool van Heerema Fabrication Group Vlissingen hebben de afgelopen drie maanden aan het frame gewerkt. Het vormt de basis voor één van de twee historische treinstellen die in de werkplaats van de Stoomtrein Goes-Borsele (SGB) herbouwd worden.
'Ome Cees' bestaat uit tweeduizend klinknagels
Tien meter lang is-ie: het onderstel voor een Zeeuwse dieseltrein uit 1927. Zes leerlingen van de bedrijfsschool van Heerema Fabrication Group Vlissingen hebben de afgelopen drie maanden aan het frame gewerkt. Het vormt de basis voor één van de twee historische treinstellen die in de werkplaats van de Stoomtrein Goes-Borsele (SGB) herbouwd worden.
http://www.pzc.nl/regio/bevelanden/ome-cees-bestaat-uit-tweeduizend-klinknagels-1.5697604
2016-02-06T06:15:00+0000
http://www.pzc.nl/polopoly_fs/1.5697607.1454702054!image/image-5697607.JPG
Goes,Trein,SGB,Ome Cees,Dieseltrein,hermes
Bevelanden
Home / Regio / Bevelanden / 'Ome Cees' bestaat uit tweeduizend klinknagels

'Ome Cees' bestaat uit tweeduizend klinknagels

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      De leerlingen die het onderstel hebben gemaakt met van links naar rechts.: Mikey Remie, Martijn Boogaard, Lionel Visser, Niels Goedbloed en Justin Bonarius. Jelmer Dorsman ontbreekt op de foto.
      Fotograaf
    Tien meter lang is-ie: het onderstel voor een Zeeuwse dieseltrein uit 1927. Zes leerlingen van de bedrijfsschool van Heerema Fabrication Group Vlissingen hebben de afgelopen drie maanden aan het frame gewerkt. Het vormt de basis voor één van de twee historische treinstellen die in de werkplaats van de Stoomtrein Goes-Borsele (SGB) herbouwd worden.

    Met het realiseren van de replica's gaat een wens van de SGB in vervulling. "Het is altijd de bedoeling geweest om met originele Zeeuwse treinen te gaan rijden", zegt Reinier Zondervan. Een lastige doelstelling, want van de acht dieseltreinen die in 1927 op het Zeeuwse spoor gingen rijden, is geen enkel exemplaar meer over. Zondervan: "Dat is jammer, want de treinen zijn historisch gezien van grote betekenis geweest. Zeeland was de eerste provincie waar de NS met dieseltreinen ging rijden." Op zogeheten zijsporen was een stoomlocomotief namelijk niet rendabel. De oplossing werd gevonden in de vorm van de goedkopere dieseltrein.

    Meerjarenproject

    De SGB besloot de geschiedenis opnieuw tot leven te brengen en startte met de bouw van twee 'Ome Ceesjes', zoals de treinen ook wel genoemd worden. Een meerjarenproject, want het is allemaal maat- en vrijwilligerswerk. De helpende hand van de bedrijfsschool levert een hoop tijdwinst op. "Zij hebben er drie maanden over gedaan om het onderstel in elkaar te zetten. Dat krijgen wij niet voor elkaar", zegt Zondervan.