article
1.6124265
GOES - Omwonenden van het spoor ter hoogte van de Willem Zelleweg in Goes zullen nog enkele jaren langer last hebben van de beruchte kruiswissel. De trillings- en geluidhinder veroorzakende wissel zou eigenlijk volgend jaar worden verplaatst naar een plek buiten de bebouwde kom, maar dat blijkt nu ineens veel te duur.
Aanwonenden spoor Goes hebben nog jaren langer last van kruiswissel
GOES - Omwonenden van het spoor ter hoogte van de Willem Zelleweg in Goes zullen nog enkele jaren langer last hebben van de beruchte kruiswissel. De trillings- en geluidhinder veroorzakende wissel zou eigenlijk volgend jaar worden verplaatst naar een plek buiten de bebouwde kom, maar dat blijkt nu ineens veel te duur.
http://www.pzc.nl/regio/bevelanden/aanwonenden-spoor-goes-hebben-nog-jaren-langer-last-van-kruiswissel-1.6124265
2016-06-20T17:19:00+0000
http://www.pzc.nl/polopoly_fs/1.6124295.1466442919!image/image-6124295.jpg
Goes,Spoorwegverkeer,Spoorwegverbinding,Spoorproject,Kosten,Spoor,Kruiswissel,hermes
Bevelanden
Home / Regio / Bevelanden / Aanwonenden spoor Goes hebben nog jaren langer last van kruiswissel

Aanwonenden spoor Goes hebben nog jaren langer last van kruiswissel

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Spoor aan Willem Zelleweg in Goes
      Fotograaf
    GOES - Omwonenden van het spoor ter hoogte van de Willem Zelleweg in Goes zullen nog enkele jaren langer last hebben van de beruchte kruiswissel. De trillings- en geluidhinder veroorzakende wissel zou eigenlijk volgend jaar worden verplaatst naar een plek buiten de bebouwde kom, maar dat blijkt nu ineens veel te duur.

    De ramingen van spoorbeheerder Prorail zijn fors hoger dan waar tot voor kort vanuit was gegaan, zegt wethouder Loes Meeuwisse. "Het zou een tekort van vijf miljoen euro op het spoorproject betekenen", zegt zij. Omdat verplaatsing van de kruiswissel een wens is van de gemeente, moet die voor de kosten opdraaien. Burgemeester en wethouders stellen de raad nu voor om daar van af te zien en te wachten op vervanging van de kruiswissel door een zogeheten enkele overloopwissel, die naar verwachting wel veel stiller is. Dat was Prorail zelf al van plan tijdens groot onderhoud aan het spoor dat voor 2019-2020 staat gepland. Het betekent dat de kruiswissel voorlopig dus blijft liggen. Meeuwisse is teleurgesteld dat Prorail zo laat op de proppen komt met de kosten, terwijl de omwonenden altijd is voorgehouden dat de wissel wordt verplaatst. "Pijnlijk", aldus Meeuwisse. Zij zijn per brief over de ontwikkeling geïnformeerd.

    De verplaatsing was onderdeel van het maatregelenpakket om geluids- en trillinghinder van met name goederentreinen terug te dringen. Inmiddels is al het één en ander gebeurd, maar de geluidsschermen laten ook nog altijd op zich wachten. "We hopen op 2017, maar dat is nog niet zeker", zegt gemeentelijk projectleider spoorproject Victor de Vries. Vanwege de tegenvaller heeft de gemeente een 'dringend beroep' op de spoorbeheerder, het ministerie, de provincie en goederenvervoerders gedaan om de snelheidsbeperking voor goederentreinen (60 in plaats van 80 kilometer per uur) voorlopig van kracht te laten blijven. "Daarnaast willen we meedoen aan een proef om de treinen ' snachts 40 kilometer per uur te laten rijden", zegt Meeuwisse.