Vernieuwde Zomerbus valt in de smaak

GOES - Een nieuwe 'funbus', altijd echte gidsen aan boord en meer korte stops. De aanpassingen aan de Zuid-Bevelandse Zomerbus zijn een schot in de roos. ,,Het enige nadeel was dat de bus regelmatig helemaal vol was",  zegt coördinator Sandra Dekker.

De Zomerbus reed in 2015 voor het eerst. Bij goed weer toerde een cabriobus door Zuid-Beveland, bij slecht weer een gewone bus. ,,Dit jaar had onze partner AMZ een nieuwe bus,  die bij mooi weer open was. Bij regen werd het glazen dak dichtgeschoven. Zo reed er altijd een 'funbus', dat werd zeer gewaardeerd", vertelt Dekker. Het bandje met toeristische informatie werd deze zomer vervangen door echte gidsen, die zo nodig hun verhaal konden aanpassen en vragen van passagiers beantwoordden. ,,Een grote verbetering", vindt de coördinator.

In 2015 moesten passagiers nog bij elke halte bepalen of ze wilden uitstappen en twee uur wachten op de volgende bus.  Afgelopen zomer kenden alle vier de routes enkele korte stops. ,,Iedereen stapt dan even uit om koffie te drinken of rond te kijken. Voor de betreffende ondernemers heeft dat heel leuk uitgepakt." 

Passagiers met een ZeelandPas konden zo vaak ze wilden mee met de Zomerbus. De exacte cijfers zijn nog niet binnen, maar gezien de bus vaak helemaal vol zat, gaat Dekker er vanuit dat het aantal passagiers is verdubbeld ten opzichte van 2015. Voor volgend jaar wil Dekker de Zuid-Bevelandse Zomerbus op twee punten verbeteren. ,,We willen de bus van een trackingsysteem voorzien waardoor mensen op hun smartphone de actuele aankomsttijden kunnen zien. Ook willen we meer beleving in de bus zelf brengen. Zo werd bij Wolphaartsdijk zeekraal uitgedeeld, dat was een groot succes."

Rond de jaarwisseling besluiten Borsele, Goes, Kapelle en Reimerswaal of ze weer subsidie geven. Bijna de helft van de kosten wordt opgebracht door ondernemers met een halte. ,,Uit een enquête blijkt dat tachtig procent volgend jaar sowieso weer mee wil doen."

QUOTE: In de bus werd zeekraal uitgedeeld, dat was een groot succes - Sandra Dekker, coördinator Zomerbus