Schouwen-Duiveland richt zich op de Belgen

Marcel Modde

RENESSE Met de Belgen valt er nog een hele markt te winnen voor het toeristisch bedrijfsleven op Schouwen-Duiveland. En dus richten de recreatiesector en de gemeente gezamenlijk hun pijlen op die nieuwe doelgroep.

Het toerisme op het eiland staat er niet slecht voor, overziet voorzitter Ed Troost van branche-organisatie Recron de ontwikkelingen van de afgelopen jaren. De seizoenen lijken inmiddels naadloos in elkaar over te lopen.  ,,Van maart tot en met november is het hier eigenlijk altijd wel druk. Maar ook daar tussenin is steeds vaker van alles te doen. Echt hele stille periodes bestaan eigenlijk niet meer."

Maar desondanks valt er beslist nog méér van te maken, zegt Troost, zonder dat Schouwen-Duiveland het kind met het badwater weggooit. ,,We gaan nóg nadrukkelijker op kwaliteit sturen.  Dat hoeft zeker niet alleen duur te zijn. Ook mensen die iets heel basics zoeken moeten weten dat ze hier het beste kunnen krijgen op dat gebied. Kwaliteit is ook diversiteit. Wat we beslist niet willen, zijn slaaphuisjes of van dat soort bebouwing op de stranden. De stranden moeten hier leeg blijven. Er moeten wél meer voorzieningen komen rond de paviljoens. Binnenkort gaan we met de verschillende partijen rond de tafel zitten om te kijken hoe we dat het beste kunnen uitrollen." 

Vast staat al dat er een professionele marketingstrategie wordt ontwikkeld om de Belgen te bewegen verder noordwaarts te trekken, zodra ze de Westerscheldetunnel door zijn. Het (toeristisch) bedrijfsleven en de gemeente nemen een vakspecialist in de arm die bij de VVV in Renesse wordt ondergebracht. Die 'eigen man' zal zich specifiek richten op het binnenhalen van Belgische, Nederlandse en Duitse toeristen op Schouwen-Duiveland.

Troost: ,,De Belgische markt moet je beslist op een andere manier bedienen. De Belg is nu eenmaal geen Hollander die alleen maar een beetje vreemd praat. Nee, het is een hele andere doelgroep en daar moet je doelgericht naar handelen.'' De Duitsers hebben met 50 procent nog steeds het grootste aandeel in het toerisme in de regio. Het aantal Nederlandse vakantiegangers schommelt momenteel rond de 45 procent, maar is met alle ellende in het buitenland groeiende, ervaart de Recron. Belgen daarentegen vormen slechts 5 procent van die markt, maakt Troost duidelijk waar de winst zit. 

De lokale economie is voor een derde deel afhankelijk van de toeristische sector. Volgens Troost gaan de ontwikkelingen tegenwoordig zo snel, dat 'je al spekkoper bent als je vijf jaar vooruit kunt kijken'. ,,Het is veel moeilijker opereren. Heb je een niche, dan duikt iedereen daar op af."

QUOTE: De Belg is geen Hollander die een beetje vreemd praat. Die doelgroep moet je heel anders bedienen. Ed Troost, campinghouder