'Het is nu of nooit'

De directeur van de Westerscheldetunnel vraagt provincie om aansluiting Sloeweg goed aan te pakken.

Theo Giele

Ellewoutsdijk

"Het is nu of nooit”, zegt directeur Harald Schoenmakers van de NV Westerscheldetunnel (WST). Hij heeft aangeboden maximaal 5 miljoen euro mee te betalen om te zorgen dat ál zijn klanten ongehinderd van en naar de tunnel kunnen rijden. Nu stuiten ze  op de kruising bij ’s-Heerenhoek.

Het oorspronkelijke plan voor de verdubbeling van de Sloeweg bevatte een ‘conflctvrije’ aansluiting met de Bernhardweg  (naar Middelburg) en de Westerscheldetunnelweg. Toen het project  financieel uit de hand liep, kwam dit ontwerp, de Stervariant met drie viaducten, ter discussie te staan. Vorig week koos het dagelijks provinciebestuur voor een goedkopere variant met één viaduct. Verkeer vanuit de tunnel richting Middelburg en vanuit Middelburg richting Goes/A58 rijdt over een rotonde.  Als de provincie ingaat op het aanbod van de WST zijn de meerkosten (4,2 miljoen) voor de Stervariant gedekt.  

De provincie kan de goedkopere oplossing te kiezen. Mocht het nodig zijn kunnen later viaducten bijgebouwd worden. Maar dat is technisch gecompliceerd en veel duurder dan in één keer de 'Ster' te maken.

Schoenmakers twijfelt niet aan de berekeningen dat de variant met de rotonde voldoet. Maar de praktijk is weerbarstig. “Het zijn theoretische modellen. Volgens die modellen zou de verdubbeling van de weg tussen het tolplein en de tunnel pas in 2018-2020 aan de orde zijn geweest. Ik denk dat iedereen blij is dat we dat al in 2011 hebben gedaan. De helft van het verkeer  uit Zeeuws-Vlaanderen gaat rechtdoor richting Middelburg. Een kwart van onze klanten. Ook die willen wij optimaal bedienen. Een rotonde vergroot de kans op opstoppingen. Er gaat best veel vrachtverkeer van het Sloegebied naar de A58. Dat heeft op de rotonde voorrang op het verkeer uit de tunnel richting Middelburg. Als een lange file ontstaat heeft dat uiteindelijk gevolgen voor het verkeer uit de tunnel richting Goes. ”

Eind vorig jaar vroeg de provincie betrokkenen mee te denken. “Intern hebben we besproken wat wij financieel konden bijdragen. Het aanbod van vijf miljoen is verantwoord, kijkend naar onze resultaten. Het bedrag verhoudt zich tot onze bijdrage van 5,4 miljoen euro aan het oplossen van de knelpunten bij Terneuzen. Dat was geen puur Zeeuws-Vlaams, maar een Zeeuws belang. Net zoals de de Stervariant een Zeeuwse oplossing is en geen Walcherse of Bevelandse. Begin dit jaar hebben wij de provincie  verteld dat wij mee wilden betalen. Gedeputeerde Harry van der Maas heeft gevraagd het voorstel op papier te zetten en dat hebben we in juni gedaan.”

Er is al veel geïnvesteerd. De Sloeweg is verdubbeld, de Sluiskiltunnel aangelegd, de oude rotonde bij Terneuzen verdwenen en straks wordt de Tractaatweg naar de Belgische grens verdubbeld. Het is in de ogen van Schoenmakers zonde als het knooppunt Sloeweg een zwakke schakel in de keten wordt. “Het gaat om Zeeland. Goede bereikbaarheid biedt economische kansen.”

Het aantal tunnelpassages kent dit jaar een ongekende groei. De vooruitzichten maken het voor de WST mogelijk om de provincie financieel te helpen. “Vijf miljoen euro is twee maanden omzet. Als we dit geld besteden aan het knooppunt zal de tunnel geen dag later tolvrij worden. De datum 14 maart 2033 komt niet in gevaar. En de tarieven blijven gelijk.”

De provincie is de enige aandeelhouder van de  WST. Provinciale Staten hebben volgende maand het laatste woord.  

QOUTE Het gaat om Zeeland. Goede bereikbaarheid biedt economische kansen.

Harald Schoenmakers, directeur WST