article
1.6115651
GOES - Vijf projecten en hun architecten. Vandaag het vijfde: Hotel- brasserie Katoen Goes.
Oud en nieuw komen samen in Hotel-brasserie Katoen
GOES - Vijf projecten en hun architecten. Vandaag het vijfde: Hotel- brasserie Katoen Goes.
http://www.pzc.nl/extra/het-mooiste-gebouw-van-zeeland/oud-en-nieuw-komen-samen-in-hotel-brasserie-katoen-1.6115651
2016-06-17T05:25:00+0000
http://www.pzc.nl/polopoly_fs/1.6115661.1466140442!image/image-6115661.jpg
Akkerput,Goes,Bedrijfsgebouw,Cultuur, kunst en recreatie,Dag van de Architectuur,Hotel-brasserie Katoen,Michel de Koeijer,hermes
Het mooiste gebouw van Zeeland
Home / Extra / Het mooiste gebouw van Zeeland / Oud en nieuw komen samen in Hotel-brasserie Katoen

Oud en nieuw komen samen in Hotel-brasserie Katoen

Foto's
4
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Architect Michel de Koeijer voor het trappenhuis, dat de twee delen van hotel-brasserie Katoen verbindt.
      Fotograaf
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Zithoek in één van de hotelkamers, waar het originele balkenplafond bewaard is gebleven.
      Fotograaf
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Zithoek in één van de hotelkamers, waar het originele balkenplafond bewaard is gebleven.
      Fotograaf
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Hotel-brasserie Katoen aan het Bleekveld in Goes, gezien vanaf het dak van de parkeergarage. Boven de brasserie met luifel zijn hotelkamers met Franse balkons gesitueerd.
      Fotograaf
    GOES - Vijf projecten en hun architecten. Vandaag het vijfde: Hotel- brasserie Katoen Goes.

    Het is een opgeknapt hoekje in Goes. Je hebt er theater De Mythe, en je kunt er parkeren in een nog nieuw ogende garage die flink de grond en de hoogte ingaat. Ook aan de overkant van het Bleekveld moest nog wel wat gebeuren. Hartje stad, het mocht een beetje allure hebben. Zo werd het daar in een 16e-eeuws complex gevestigde gemeentearchief vernieuwbouwd tot een combinatie van een hotel met 23 ruime tweepersoonskamers en een brasserie. De naam Katoen verwijst naar het verleden. Het plein - het Bleekveld - was ooit een bleekveld, waar Goese vrouwen in de weer waren met linnen en katoen.

    Architect Michel de Koeijer (1966) van RoosRos Architecten in de Goese watertoren is geboren in Goes. Zijn bewuste jeugdjaren - van zijn derde tot zijn elfde - woonde hij in Australië, in Tanilba Bay onder Sydney. Zijn vader werkte daar bij zijn oom in de oesters. Hij vertelt: "Je hebt daar bossen die tot aan de zee doorlopen. Ik bouwde er hutten. Daar is mijn liefde voor architectuur ontstaan.'' Zijn moeder had heimwee, daarom keerde het gezin terug naar Zeeland.

    'Vroeger was het simpel'
    Opleiding aan de Technische Universiteit van Delft, afdeling bouwkunde. Vervolgens werkzaam in het architectenbureau De Koeijer en Laban, daarna stapte hij over naar RoosRos Architecten in Oud-Beijerland. Nu leidt hij alweer tien jaar de Goese vestiging van dat bureau.

    Zijn visie: "Vroeger was het simpel. Als een gebouw zijn dienst bewezen had, werd het gesloopt. Hele straten gingen tegen de vlakte. Mijn lagere school - de Beatrixschool - en het Christelijk Lyceum aan de Bergweg zijn er niet meer. Die kan ik dus niet meer aan mijn kinderen laten zien. Een jaar of tien geleden kwam de omwenteling. Restauratie, hergebruik en duurzaamheid spreken me erg aan. Je moet proberen de herinnering in stand te houden. Dat zie je terug de herbouw van de kerk in Hoek en ook in Katoen.''

    'Strak vormgegeven'
    Waar kun je het restaurant realiseren binnen het bestaande gebouw, waar komt de keuken, waar lopen de vluchtwegen? Na beantwoording van dergelijke basisvragen besloot De Koeijer een serre, dakkapellen en een trappenhuis met lift als nieuwe elementen toe te voegen. "Strak vormgegeven, met zink, glas en staal, je ziet het contrast tussen oud en nieuw.''

    Het trappenhuis verbindt het restaurantdeel en de daarboven gelegen kamers met het aan de Wijngaardstraat grenzende monumentenpand, dat als een herenhuis in gebruik is geweest. De houten kap is gerestaureerd en geeft sfeer in de kamers op de bovenverdieping. Op een balk is de historische graffiti intact gelaten. Er staat: Liselotte, 1853.