article
1.6095339
Nieuwe verbindingen leggen: het lijkt de kerngedachte van het ZeelandJazz festival. In de nieuwe opzet, waarin de jazzfestiviteiten in Terneuzen en Middelburg worden gecombineerd. En binnen de muziek.
Jazz, de kunst van het verbinden
Nieuwe verbindingen leggen: het lijkt de kerngedachte van het ZeelandJazz festival. In de nieuwe opzet, waarin de jazzfestiviteiten in Terneuzen en Middelburg worden gecombineerd. En binnen de muziek.
http://www.pzc.nl/extra/cultuur-in-zeeland/jazz-de-kunst-van-het-verbinden-1.6095339
2016-06-10T09:00:00+0000
http://www.pzc.nl/polopoly_fs/1.6095357.1465505135!image/image-6095357.jpg
Cultuur in Zeeland
Home / Extra / Cultuur in Zeeland / Jazz, de kunst van het verbinden

Jazz, de kunst van het verbinden

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      New Cool Collective en Mark Reilly sluiten ZeelandJazz af op het Abdijplein in Middelburg.
      Fotograaf
    Nieuwe verbindingen leggen: het lijkt de kerngedachte van het ZeelandJazz festival. In de nieuwe opzet, waarin de jazzfestiviteiten in Terneuzen en Middelburg worden gecombineerd. En binnen de muziek.

    Scheldejazz en het Internationaal Jazzfestival Middelburg opereren voortaan onder één vlag. Van donderdag 9 tot en met zondag 12 juni is het feest in Terneuzen. Van vrijdag 17 tot en met zondag 19 juni kan de jazzliefhebber zijn hart ophalen in Middelburg. De nieuwe samenwerkingsvorm wordt met name gevierd op donderdag 16 juni, als de jazzboot symbolisch het festijn de Schelde over vaart en in Middelburg brengt.

    Dat is tegelijk een hernieuwde gelegenheid om de onvolprezen Zeeland Suite van Jeroen van Vliet te beluisteren. Van Vliet is er goed in geslaagd om de eigenheid van de uiteenlopende stemmen in zijn septet tot klinken te brengen. En dan zonder dat dit ten koste gaat van de eenheid. Ook daar zie je het zoeken naar verbinden terug. Van Vliet liet zich voor zijn composities inspireren door de verschillende delen van Zeeland. Na Jeroen van Vliet zal zanger Jeroen Zijlstra met zijn band optreden.

    Meer nog dan over het tot elkaar brengen van twee plaatsen en twee gerenommeerde festivals, gaat het dit jaar om het verbinden binnen de muziek. Het openingsconcert is daarvan meteen een duidelijk voorbeeld. Pianist Mike del Ferro en sopraan Claron McFadden zullen met musici van het Metropole Orkest laten horen hoe goed jazz en Italiaanse opera te combineren zijn, tijdens Opera meets Jazz. De onlangs verschenen cd bewijst dat wereldberoemde en ontelbare keren uitgevoerde aria's wel degelijk overtuigend in een nieuwe jas gestoken kunnen worden. Een feest van zowel herkenning als verrassing bij klassiekers als Giusepe Verdi's La Donna è Mobile of Carmen van Georges Bizet. Maar ook ronduit ontroerende melodieën van minder bekende componisten.Tijdens het slotconcert staat een andersoortige samensmelting centraal. Saxofonist Benjamin Herman heeft zich nooit veel gelegen laten liggen aan grenzen binnen de jazz. Zijn New Cool Collective is al meer dan twintig jaar vol overgave bezig om jazz weer dansbaar te maken. De nieuwste in een lange reeks collaboraties is die met zanger Mark Reilly, ooit de voorman van de succesvolle groep Matt Bianco. Jazz, soul, pop, het wordt allemaal bijeen gebracht alsof de heren nooit anders hebben gedaan.

    Grotestadsmuziek

    Ook het Belgische kwartet Taxiwars brengt pop en jazz samen. Twee geweldige muzikanten sloegen de handen ineen. Antwerpenaar Robin Verheyen, een van de talentvolste saxofonisten van de jonge generatie en Tom Barman, zanger van dEUS, steevast op zoek naar iets nieuws. Ook de ritmesectie brengt met bassist Nic Thys en drummer Antoinne Pierre een gouden mengeling van ervaring en talent. Opzwepende grotestadsmuziek die elk optreden vrijer en krachtiger wordt.

    Dat verbinden op zich niets nieuws is, bewijst saxofonist Archie Shepp. De Amerikaan baarde in de jaren 60 en 70 opzien met compromisloze avant-gardistische muziek. Daarin was ook plaats voor een klassieke sopraan, Touraeg-trommels of bluesharmonica. Maar hoe extremer Shepps muziek werd, des te meer vervreemdde hij van zijn publiek.Daarom gooide de saxofonist het over een andere boeg en zocht meer naar een combinatie van jazz en toegankelijker, meer traditionele stijlen, zoals gospel en R&B. Vanwege fysieke problemen worstelde Shepp geruime tijd met zijn techniek en verdwenen de kenmerkende lyrische, lange lijnen helaas uit zijn saxofoonspel. Maar Shepp wist die problemen goeddeels te overwinnen en ontwikkelde zich bovendien tot een zanger van formaat. Vorig jaar nog bewees de bijna 79-jarige muziekant tijdens Jazz Middelheim weer in blakende vorm te zijn. En zijn gedrevenheid was hij toch al niet kwijt.

    Wat leeftijd betreft steekt altsaxofonist Lee Konitz zijn landgenoot naar de kroon: volgend jaar wordt hij 90! Ook Konitz' gezondheid kreeg onlangs een knauw, maar de Amerikaan blijft met onverminderde geestdrift improviseren. Konitz is de belichaming van de pure jazz, die avond na avond anders is, omdat alles op het podium wordt uitgedacht en tot klinken wordt gebracht. De composities zelf kunnen soms zo oud zijn als Konitz zelf, zoals hij ze speelt, zijn ze geen concert hetzelfde. En briljante invallen heeft deze nestor nog altijd.Het is maar een greep uit een rijk programma, waarin voor een breed publiek veel te halen valt. En ook voor niet-jazzfanaten is ZeelandJazz zeker de moeite waard.

    Voor het volledige programma: www.zeelandjazz.nl