article
1.6113203
Het Muziekfestival Middelburg heeft elk jaar een internationaal tintje. Op uitnodiging van cellist Ramon Jaffé verzorgen musici uit verschillende landen tussen 18 en 27 juni vier klassieke concerten. Dit jaar wordt ook samengewerkt met het TY Zeeuws Kamerorkest.
De ziel spreekt
Het Muziekfestival Middelburg heeft elk jaar een internationaal tintje. Op uitnodiging van cellist Ramon Jaffé verzorgen musici uit verschillende landen tussen 18 en 27 juni vier klassieke concerten. Dit jaar wordt ook samengewerkt met het TY Zeeuws Kamerorkest.
http://www.pzc.nl/extra/cultuur-in-zeeland/de-ziel-spreekt-1.6113203
2016-06-16T09:52:45+0000
http://www.pzc.nl/polopoly_fs/1.6113211.1466070611!image/image-6113211.jpg
Muziekfestival,Ramon Jaffé
Cultuur in Zeeland
Home / Extra / Cultuur in Zeeland / De ziel spreekt

De ziel spreekt

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Ramon Jaffé is artistiek leider van het festival .
    Het Muziekfestival Middelburg heeft elk jaar een internationaal tintje. Op uitnodiging van cellist Ramon Jaffé verzorgen musici uit verschillende landen tussen 18 en 27 juni vier klassieke concerten. Dit jaar wordt ook samengewerkt met het TY Zeeuws Kamerorkest.

    Het is niet gemakkelijk om in deze woelige tijd waarin de kunst en cultuur onder druk staan nog iets groots te organiseren. Maar ik ben er van overtuigd dat het een mooi en kwalitatief goed festival wordt'', vertelt bestuurslid Tonnie Hugens van het internationaal Muziekfestival Middelburg.Cellist Ramon Jaffé is voor de vierde keer de atistiek leider van het festival voor kamermuziek in een kleine bezetting. Hij heeft musici uit binnen- en buitenland uitgenodigd: Esther Apituley (altviool), Ksenia Dubrovskaya (viool), Inessa Galante (sopraan), Theodora Geraets (viool), Viktoria Litsoukova (piano), Andreas Frölich (piano), Massimo Mercelli (fluit) en Hayk Suskiasyan (cello). Het TY Zeeuws Kamerorkest verzorgt de opening.

    Hugen: ,,Ik houd van het concept om overdag te repeteren en dan het resultaat te laten horen tijdens de (avond)concerten. Dit jaar starten we met een concert met de titel 'Met het TY mee'. Op het programma staan werken van Bach tot en met Britten. Dan volgt een verrassende romantische avond met het strijktrio van Reinecke, een Romanze van Clara en een sonate van Robert Schumann en een pianokwartet van Dvorak. Het derde concert is helemaal in de sfeer van de eerste Weense School van Haydn, Schubert, Mozart en Beethoven en het slotconcert wordt vuurwerk met 20ste-eeuwse werken van Lutoslawski, Martinu, Glass en Sjostakovitsj."

    Twee locaties

    ,,We maken ook dit jaar weer gebruik van twee locaties, de Concertzaal en de Doopsgezinde kerk", aldus Hugens. ,,De musici houden van de intimiteit van het kerkgebouw en in de Concertzaal kan uitgepakt worden met volumineuzere werken. Dat is nodig als je het TY orkest uitnodigt.''Het publiek 'vaart' tijdens het openingsconcert zaterdag met het TY mee naar Duitsland, Rusland, Engeland, Frankrijk en Brazilië. Een stroom van afwisselende muziek waarbij composities van Bach en zijn zoon Carl Philipp Emanuel aan bod komen en via een spannende omweg met een flamenco eindigt met de Simple Symphony van Britten.

    De twee concerten in de Doopsgezinde Kerk, op dinsdag en donderdag, hebben als titel: de Romantische apotheose en Weense delicatessen. Muziek voor fijnproevers dus. De apotheose veronderstelt dat het een concert is met indrukwekkende hoogtepunten. Dat zal wel lukken met de composities uit de periode van 1810 tot 1910. Een tijd waarin het echtpaar Schumann de ideale combinatie vormde van componist en uitvoerster van ingenieuze en warm romantische pianomuziek. Clara Schumann zei niet voor niets: 'De uitoefening van kunst is voor mij de lucht die ik inadem'.

    Bij Weense delicatessen, denken sommigen aan de Mozartkugeln. Een harmonieus samengestelde lekkernij, een beetje als zijn composities; prachtig van vorm en als je erin bijt, komen verschillende smaken vrij. Mozart geeft het concert donderdag een lichtvoetige, ontspannen en vooral blije sfeer. De norse blik van Beethoven brengt de ernst erin en Schubert is dan weer verantwoordelijk voor melodie en een brok emotie.Het Muziekfestival sluit af met een muzikale reis door het Oost-Europa en Amerika van de vorige eeuw. Een prima gelegenheid om de karakters van de verschillende volken eens goed uit te laten komen. Ritmische patronen en melodieën uit de volksmuziek in het fluittrio van Martinu, virtuositeit en repetitieve muziek in de Chaotic Harmony voor fluit en cello van Philip Glass en met het Pianokwintet in G van Sjostakovitsj krijgt het festival een spannend en waardig slot.