article
1.6143646
HULST/VEERE - De concerten door Het Zeeuws Orkest (HZO) en JeugdOrkest Nederland (JON) waren een weerspiegeling van het weer van het afgelopen weekend. Soms overrompelend, af en toe een frisse wind, afwisseling troef in programma en in belangstelling.
Afwisseling troef bij klassieke concerten
HULST/VEERE - De concerten door Het Zeeuws Orkest (HZO) en JeugdOrkest Nederland (JON) waren een weerspiegeling van het weer van het afgelopen weekend. Soms overrompelend, af en toe een frisse wind, afwisseling troef in programma en in belangstelling.
http://www.pzc.nl/extra/cultuur-in-zeeland/afwisseling-troef-bij-klassieke-concerten-1.6143646
2016-06-27T09:18:00+0000
http://www.pzc.nl/polopoly_fs/1.6143660.1467018889!image/image-6143660.JPG
Hulst,Veere,Klassieke muziek,JeugdOrkest Nederland,Het Zeeuws Orkest,hermes
Cultuur in Zeeland
Home / Extra / Cultuur in Zeeland / Afwisseling troef bij klassieke concerten

Afwisseling troef bij klassieke concerten

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Het Zeeuws Orkest in de basiliek in Hulst.
      Fotograaf
    HULST/VEERE - De concerten door Het Zeeuws Orkest (HZO) en JeugdOrkest Nederland (JON) waren een weerspiegeling van het weer van het afgelopen weekend. Soms overrompelend, af en toe een frisse wind, afwisseling troef in programma en in belangstelling.

    Het weer was vrijdag zomers, de musici van HZO hadden er duidelijk zin in en het publiek was na afloop tevreden. De musici hadden ook een voldaan gevoel. "We hebben lekker gespeeld, maar hoe kwam het over in deze basiliek?" En dat was dé dissonant van de avond. De akoestiek was abominabel. Als de ruimte niet volledig gevuld is met toehoorders, is de galm nog langer en klinken de volle orkestklanken soms als donderslagen. En nog minder fijn is dat de klanken zich dan mengen.

    Wervelstorm

    Het programma bestond uit werken van Ravel. In het Alborada del Gracioso, vol Spaanse ritmes en melodieën, kwamen de klankuitbarstingen als een wervelstorm door de ruimte gerold. In de suite Ma Mère L'Oye, gebaseerd op de verhalen van Moeder de Gans van Charles Perrault, kwamen de verschillende instrumenten prachtig uit de verf. La Valse mag gespeeld worden in een fascinerende, duivelse werveling. De zeven walsthema's ademen sensualiteit. De ritmewisselingen zijn moeilijk, maar Ivan Meylemans gaf deze veranderingen goed aan en laveerde zijn orkest langs alle klippen. De orkestratie van Ravel van De Schilderijententoonstelling van Moessorgski is knap. Alle klankkleuren van de instrumenten worden ingezet en zowel de strijkersgroep als de hout-, koperblazers en de slagwerkers verzorgden een mooie interpretatie.

    Het JON concerteerde zondag in de Grote Kerk in Veere als kamerorkest: 26 jonge en vooral enthousiaste musici, die staande muziek maakten. Het graag willen presteren straalde er van af en dirigent Jurjen Hempel was een rots in de branding. Hij maakte geen overbodige gebaren, maar gaf alles nauwkeurig aan. JON betreedt geen platgetreden paden, maar gaat op avontuur. Door de frisse aanpak kregen de bekende werken een net iets andere interpretatie.

    Nog hoger niveau

    Na het jeugdwerk Symfonie in C KV 128 van Mozart werd het tweede Hoornconcert van Haydn knap vertolkt door Rob van de Laar. Na de pauze werd overgeschakeld naar een nog hoger niveau. In het tweede hoornconcert van Mozart speelde de solist zuiver en met flair het zangerige maar ook het poëtische in de eerste twee delen en het stormachtige en het galopperende ritme in het Rondo kwamen goed uit.

    Symfonie 22 (De Filosoof) van Haydn is een merkwaardig werk, met de dialogen tussen hoorns en althobo's en de fascinerende koraalmelodie. Dit Adagio kreeg een fascinerende invulling, Het Menuet werd ritmisch strak gebracht, waardoor het Trio beter uitkwam. De twee presto delen contrasteerden mooi. Een heerlijke uitvoering voor jong en oud. En in het publiek was de jeugd deze keer ook goed vertegenwoordigd.