'In Zeeland kan ik iets opbouwen'

Auteur: door Leonie Beijer |   woensdag 18 maart 2009 | 07:13 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 18 maart 2009 | 08:08

Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten
Eigenlijk heb ik een droombaan, vertelt Edwin Overbeeke (29). Hij is de eerste verenigingsmanager van Zeeland en combineert dat werk met het lesgeven op een basisschool.

Edwin is een geboren en getogen Zeeuw. Zijn verhaal bewijst dat je het ook in Zeeland kunt maken.

Edwin groeide op in Hoek. Hij reisde na de MTS in Terneuzen af naar Vlissingen om aan de Hogeschool Zeeland de Pabo te volgen. "Ik heb daar vijf jaar op kamers gewoond en er een hartstikke leuke tijd gehad."

"Drie jaar stond ik achter de bar bij café de Dop, ik was lid van studentenvereniging 't Vloei en deed mee aan schoolvoetbal."

Daarnaast keepte hij op het hoogste amateurniveau bij Hoek, Terneuzen en Kapelle. Ten slotte kwam hij terecht bij Zeelandia-Middelburg en daar is Edwin gestopt met keepen vanwege een knieblessure.

Met zijn schat aan ervaring werd hem gevraagd om keeperstraining te komen geven. Daarna is het balletje snel gaan rollen en al gauw werd hij aangesteld als technisch jeugdcoördinator en niet lang daarna als verenigingsmanager.

"Dankzij subsidie kan ik hier vanaf de zomer drie dagen per week aan de slag. Ik werk aan het vrijwilligersbeleid en houd me bezig met het dalurenbeleid. We hebben een dure accommodatie waar relatief weinig gebeurt. Daarvoor heb ik recentelijk de Kinderopvang Walcheren aangetrokken die een Sport Buitenschoolse Opvang in het clubhuis gaan starten. Verder hebben we een bridgeclub, de KNVB-voetbalfinaledag en de voetbalfinale van de seniorgames. En dan worden er nog extra activiteiten georganiseerd door de supportersvereniging. Ten slotte houd ik me bezig met het faciliteren van de sponsorstichting", aldus Edwin. "Hier kan ik iets opbouwen."

Hij zou dan ook niet weg willen uit Zeeland. "Ik hou van het strand en de vrijheid en ik vind Middelburg een mooie en gezellige stad en zeker op Walcheren sta je binnen een kwartier overal."

Toch denkt Edwin dat er in de toekomst steeds meer jongeren weg zullen trekken. "Er gaan nu al veel jongens weg bij de vereniging om aan het HBO of de universiteit buiten Zeeland te studeren. Ik denk dat het schort aan een universiteit die meer onderwijsrichtingen aanbiedt. Zodat je meer keuze hebt. De Roosevelt Academy is natuurlijk een goede start en de HZ staat goed bekend. Maar je hebt hier niet echt een studentenleven."

Desondanks denkt Edwin dat je ook in Zeeland veel kunt bereiken: "Juist omdat hier weinig mensen wonen ben je snel uniek."

Reageren

blij blozend boos cool verrast droevig egaal gemeen huilend vertwijfeld knipoog lachen rollendeogen tongeruit wijdogig

Op de website van de PZC kunt u reageren op forums en artikelen. Zo weet de redactie wat er leeft. Sommige bijdragen worden ook gepubliceerd in de papieren krant. Reacties worden niet automatisch geplaatst.

De redactie behoudt zich het recht voor reacties te weigeren of in te korten. Over het al dan niet plaatsen van reacties wordt niet gecorrespondeerd. Het IP-adres van de afzender van een reactie wordt automatisch opgeslagen in het redactioneel systeem. Het kan worden afgestaan aan derden in het kader van een strafrechtelijk (voor)onderzoek wanneer een groot maatschappelijk belang in het geding is.