...waar je nog echt kind kunt zijn...

Auteur: door Ondine van der Vleuten |   donderdag 12 maart 2009 | 07:16 | Laatst bijgewerkt op: maandag 16 maart 2009 | 14:31

Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten
Celine Sprenger verruilde de open vlaktes van Zeeland voor de bossen van Brabant. Zeeland blijft de plek waar ze een geweldige jeugd beleefde. foto Annemiek Mommers

Celine Sprenger verruilde de open vlaktes van Zeeland voor de bossen van Brabant. Zeeland blijft de plek waar ze een geweldige jeugd beleefde. foto Annemiek Mommers

Celine Sprenger (tweede jaar Hogere Hotelschool in Maastricht) ging toen ze negen was van Zeeland naar Brabant. "Mijn vader is geboren in het Limburgse Brunssum en mijn moeder in België. Hoewel mijn ouders dus niet Zeeuws zijn, heb ik wel veel familie in en rond Terneuzen en ik ben er zelf ook geboren."

"Toen ik twee was, verhuisden we naar Nieuwerkerk. Tot mijn negende woonde ik daar in een monumentenpand in de Hoge Kerkstraat. Ik herinner me dat mijn vader wees: kijk, tot daar kwam het water. Ik heb heel mooie herinneringen aan Nieuwerkerk, aan Zeeland. Aan de stilte, de open vlaktes, de rust, de zee. Mijn beste vriendin woonde op een boerderij, met grote velden eromheen en schapen. We speelden spelletjes op het land, we sprongen slootjes, probeerden kippen te vangen. Fijne herinneringen zijn dat.

Toen ik negen was, vertelde mijn vader me dat we gingen verhuizen. Dat vond ik heel erg. Het was voor de overgang naar groep zeven en ik had een grote vriendengroep opgebouwd. Ik begon net te beseffen wat vriendschap betekent. Tegelijkertijd vond ik het spannend. Ik hield wel van avontuur en nieuwe dingen.

Het huis in Soerendonk was groot, er was een grote tuin, er waren bomen. Op die open vlaktes van Zeeland had je altijd die koude wind. In Brabant was de beschutting van bos, alles was groen, ik vond het heel romantisch en rustgevend. Dat heeft me verzoend met Brabant. Toch heb ik de zee heel erg gemist. We hebben mijn nieuwe kamer ingericht met zee-behang en zee-gordijnen en overal in de kamer lagen schelpjes, haaientandjes en zeesterren. Wat je meestal hoort over de Zeeuwen is dat ze vrij stug zijn, qua karakter. Dat ze mensen niet zo snel toelaten. Ik denk dat dat misschien wel waar is, maar als je eenmaal echt bevriend bent met een Zeeuw, is het ook voor honderd procent. En het zal in het begin misschien wat moeilijker zijn, maar daarna is de vriendschap ook blijvend. Brabanders staan juist weer bekend als open, vriendelijk, vrolijk, allemansvrienden. Mijn ervaring is dat ze toch vooral gericht zijn op de familie en de mensen die ze van oudsher kennen. Dat merkte ik goed omdat ik in een klein dorp terechtkwam. Iedereen was familie van elkaar. Ik herinner me de ontvangst wel als hartelijk, open en vriendelijk, het voelde alsof je direct voor honderd procent geaccepteerd werd. Maar je ziet dat er toch verschil is: familie komt altijd op de eerste plaats.

Ik denk met liefde terug aan Zeeland. Ieder kind verdient een jeugd in Zeeland. Om vrijheid te hebben, open land, echt kind te kunnen zijn. Zeeland is ideaal voor kinderen - tot je een jaar of dertien bent, denk ik. Als je ouder bent ga je de grote koopcentra missen, de grotere uitgaansvoorzieningen, denk ik. Dan gaat het gebrek aan openbaar vervoer spelen. Als mijn ouders in Zeeland zouden wonen, zou het toch heel moeilijk zijn om er te komen, vanuit Maastricht."

Volg het debat woensdag 18 maart van 14 tot 16 uur via www.pzc.nl of www.zeelandnet.nl/pzcdebat .

Reageren

blij blozend boos cool verrast droevig egaal gemeen huilend vertwijfeld knipoog lachen rollendeogen tongeruit wijdogig

Op de website van de PZC kunt u reageren op forums en artikelen. Zo weet de redactie wat er leeft. Sommige bijdragen worden ook gepubliceerd in de papieren krant. Reacties worden niet automatisch geplaatst.

De redactie behoudt zich het recht voor reacties te weigeren of in te korten. Over het al dan niet plaatsen van reacties wordt niet gecorrespondeerd. Het IP-adres van de afzender van een reactie wordt automatisch opgeslagen in het redactioneel systeem. Het kan worden afgestaan aan derden in het kader van een strafrechtelijk (voor)onderzoek wanneer een groot maatschappelijk belang in het geding is.