Zeeland is gezellig, niet spannend

Auteur: door Ondine van der Vleuten |   vrijdag 27 februari 2009 | 12:27 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 13 maart 2009 | 16:24

Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten
Het sterkste punt van Zeeland: de kust.

Het sterkste punt van Zeeland: de kust.

Festivals: moet je te vaak Zeeland voor uit.

Festivals: moet je te vaak Zeeland voor uit.

Shoppen: te weinig echte winkelstraten.

Shoppen: te weinig echte winkelstraten.

Vervolgopleidingen: méér, graag.

Vervolgopleidingen: méér, graag.

Openbaar vervoer: slecht geregeld.

Openbaar vervoer: slecht geregeld.

Jongerencentra: daarvan zijn er te weinig.

Jongerencentra: daarvan zijn er te weinig.

Voetbal: ideale manier om je tijd te vullen.

Voetbal: ideale manier om je tijd te vullen.

De Theaterschool in Goes

De Theaterschool in Goes

1/8
start playing the slideshow

Zeeland is niet saai, zeggen veel jongeren desgevraagd. Het is er gezellig, je hebt er je vrienden, het strand, het buurthuis... Maar is dat genoeg?

Andreas Dalarpekis (14) en Yünüs Tasyürek (13) uit Terneuzen ontmoeten elkaar elke dag bij de Speelneus. Dat is een container op een speelplein in hun buurt, waar ze speelgoed kunnen lenen en andere leeftijdsgenoten ontmoeten. Op zondagen is de Speelneus dicht en het buurthuis ook. Dan gaan Yünüs en Andreas in de buurt deuren langs om te kijken of er vrienden thuis zijn. Meestal gaat de hele groep dan voetballen en op straat spelen, waarbij ze angstvallig uit de buurt blijven van een groepje oudere hangjongeren, verderop in de wijk. "Die zoeken ruzie", zegt Andreas.

Is er voor jongeren in Zeeland genoeg te doen? Anne Marijs van Scoop (het Zeeuwse instituut voor sociale en culturele ontwikkeling) vroeg dat aan middelbare scholieren. Wat de Zeeuwse jongeren het meest missen, is een ontmoetingsplaats of discotheek in de buurt. "Er zijn wel discotheken, maar het gaat om de nabijheid. Voor jongeren van 14, 15 jaar zijn de afstanden best groot. Het is ook een leeftijdsgroep die niet zo makkelijk naar een 'gewone' discotheek gaat."

Voor jongeren tussen de 12 en 16 jaar wordt het lastig. "Ze zijn te groot voor de speeltuin maar te jong om zelfstandig de dorpen uit te gaan." Maar, tekent ze aan, gemeenten doen veel, vooral voor die leeftijdsgroep. De Jongerenraad Borsele bijvoorbeeld heeft de Movie Tour opgezet: voor een tientje naar de film in Vlissingen, elke tweede vrijdag van de maand, inclusief vervoer vanuit de Borselse kernen. Bjorn Boonman (20) uit Ovezande is lid van die Jongerenraad. Hij vindt dat er naar jongeren in Zeeland geluisterd wordt en dat jongeren er de kans krijgen actief mee te werken aan het jeugdbeleid. " Dat vind ik heel positief. Zeeland is een rustige provincie, een goede plek om te wonen. In grote steden valt wel meer te beleven, maar hier heb je de kust, in de zomer zijn er toch veel activiteiten en natuurlijk zijn er de jongerenraden, die evenementen organiseren." Maar zonder die kust, zonder de drukte van de toeristen en zonder die jongerenraden, is Zeeland dan nog boeiend genoeg? Voor Boonman slaat de balans ook dan naar het positieve door, vanwege de rust en de goede sociale contacten.

De zeventienjarige Sven Iversen uit Goes is het wat dat betreft roerend met hem eens: Zeeland is een fijne thuisbasis. "Het is natuurlijk wel moeilijk vergelijken als je hier bent opgegroeid. Maar als ik er goed over nadenk, ben ik toch ook wel vaak buiten de provincie. Morgen ga ik bijvoorbeeld naar Amsterdam voor een expositie van de beroemde fotograaf Richard Avedon. Dat soort dingen kun je in Zeeland zelf praktisch nooit doen. Gezelligheid, vrienden, dat kun je hier allemaal wel vinden en als je in een bandje zit zijn er genoeg wedstrijden waaraan je kunt deelnemen, maar voor grote concerten moet je al snel anderhalf uur rijden, de provincie uit. Ik kan ook niet zo gauw bedenken wat wij wél hebben dat ons een voorsprong geeft op andere provincies. Mooie natuur, ja, maar in andere provincies heb je ook gave plekken. Als je wat meer spanning zoekt en toe bent aan een vervolgopleiding, laat je Zeeland als jongere toch al snel achter je."

Vier jaar geleden werd in Goes een theateropleiding opgezet. "Ik wilde altijd al zangeres worden en kon daar terecht", vertelt de 16-jarige Sinedu de Graaf uit Kats. "Mijn belangstelling is daar enorm verbreed en ik weet nu steeds beter wat ik wil. Nu ben ik tevreden, maar als deze school er niet geweest was, had ik er misschien anders over gedacht. Uitgaan is heel moeilijk als je in een dorp als Kats woont. Je hebt altijd gedoe met bussen, of je moet bij vrienden logeren, of ouders moeten rijden. Je steekt soms meer tijd in het regelen dan in het uitgaan zelf." Rosalie Blok (15) uit Lewedorp is het met haar eens. "Wil je ergens heen, dan ben je afhankelijk van je ouders. En dan moet er ook nog eens wat te doen zijn. Goes en Middelburg liggen op drie kwartier fietsen, als ik snel rij. Bussen rijden op onmogelijke tijden, of niet."

"Het is niet altijd even makkelijk met kinderen ergens heen te gaan, of ze zelf te laten gaan", beaamt Anke Marijs van Scoop. "Het gebruik van de cultuurkaart is hier iets lager dan elders." De cultuurkaart biedt jongeren de mogelijkheid met korting deel te nemen aan culturele activiteiten. Maar ja, dat openbaar vervoer.

Brittany van der Does (20) studeert aan de Roosevelt Academy in Middelburg. Zij waardeert Zeeland omdat je er niet in de massa opgaat. "Voor mij is saai: als een nummer behandeld worden. Hier ben je als mens nog zichtbaar. Je krijgt op straat al snel een glimlach terug, ook al ken je mensen niet. Ik heb in Rotterdam gestudeerd. Daar is veel te doen, denkt men dan. Mensen geloven dat het heel veel uitmaakt of je tien bioscopen hebt of één. Ik denk dat het niet zo is. Het gaat meer om mensen en wat die ervan maken, dan om de voorzieningen."

Reageren

blij blozend boos cool verrast droevig egaal gemeen huilend vertwijfeld knipoog lachen rollendeogen tongeruit wijdogig

Op de website van de PZC kunt u reageren op forums en artikelen. Zo weet de redactie wat er leeft. Sommige bijdragen worden ook gepubliceerd in de papieren krant. Reacties worden niet automatisch geplaatst.

De redactie behoudt zich het recht voor reacties te weigeren of in te korten. Over het al dan niet plaatsen van reacties wordt niet gecorrespondeerd. Het IP-adres van de afzender van een reactie wordt automatisch opgeslagen in het redactioneel systeem. Het kan worden afgestaan aan derden in het kader van een strafrechtelijk (voor)onderzoek wanneer een groot maatschappelijk belang in het geding is.