Wethouder Loes Meeuwisse (links) in gesprek met een inwoonster, afgelopen voorjaar. In april konden inwoners al een meer algemene vragenlijst invullen. In de huidige tweede peiling legt de gemeente concrete bezuinigingskeuzes voor.
Volledig scherm
Wethouder Loes Meeuwisse (links) in gesprek met een inwoonster, afgelopen voorjaar. In april konden inwoners al een meer algemene vragenlijst invullen. In de huidige tweede peiling legt de gemeente concrete bezuinigingskeuzes voor. © archieffoto Marcelle Davidse

Goese ondernemersorganisatie: uitslag enquête behoeft nuance

GOES - Goesenaren die de bezuinigingsenquête van de gemeente invulden, kozen met grote meerderheid om minder geld uit te geven aan de promotie van Goes cq evenementen.

Volgens de ondernemersorganisatie (OOG) behoeft dat enige nuance. Voorzitter Ron Berks van OOG noemt de uitkomst 'best interessant'. "Het geeft een inkijkje in wat men wel en niet belangrijk vindt, maar het blijft natuurlijk heel lastig om de uitkomsten één op één over te nemen, zonder dat een wens binnen de hele context wordt beoordeeld", stelt hij. Wat betreft de binnenstad is het volgens Berks niet onlogisch dat het college die als strategische prioriteit heeft aangemerkt. "Een succesvolle binnenstad is de motor voor een bruisende stad. Het is niet voor niets dat de overheid op landelijk, provinciaal en gemeentelijk niveau investeert in het terugbrengen van de leegstand in binnensteden om de aantrekkelijkheid van het centrum te versterken. Want de binnenstad is meer dan winkelen alleen." Hij wijst ook op het feit dat fors is geïnvesteeerd in het centrum met het Masterplan Binnenstad.

Het korten van Goes Marketing (wat het college niet van plan is, ondanks de enquête) zou volgens Berks 'contraproductief zijn voor de huidige succesvolle samenwerking' tussen gemeente, ondernemers, bedrijfsleven en externe partijen. In totaal is voor Goes Marketing zo'n vier ton per jaar beschikbaar: de gemeente investeert 200.000 euro, waarvan de helft uit de opbrengst van parkeergeld. Daarnaast wordt vanuit de samenwerking door het bedrijfsleven en externe partijen financieel bijgedragen in de vorm van subsidie, sponsoring of wederdiensten in natura.