Volledig scherm
Beveiliger Eric Gils. © Dirk-Jan Gjeltema

Vakantieparken nemen gasten onder de loep

RENESSE - Twee vakantieparken in Renesse willen met de screening van jongeren en een hogere borg rottigheid voorkomen.

Mensen die een vakantie boeken bij vakantieparken De Soeten Haert en Klein Poelland in Renesse, worden voortaan gescreend. Bestaat het risico dat ze overlast gaan veroorzaken, dan kan Roompot de reservering annuleren.

Overlast jongeren

Het is één van de maatregelen om rottigheid in Renesse te voorkomen. De Soeten Haert is een recreatiepark, gelegen aan de Rampweg, waar de laatste jaren veel overlast was van jongeren. Terwijl bedrijven in de omgeving bewust geen groepen meer aannemen, doet Roompot dat nog wel. Maar niet meer zonder de boekers aan een onderzoek te onderwerpen, aldus parkmanager Jeroen de Reus. "Nadat een boeking is gemaakt, gaan wij kijken uit welke samenstelling de groep bestaat, hoe oud de gasten zijn en wat hun verband is. In het voorseizoen komen er namelijk veel sportverenigingen uit Duitsland. We weten dat die doorgaans voor de meeste overlast zorgen."

Ruikt Roompot onraad, dan spreekt ze de boekers op voorhand telefonisch streng aan. "En in het ergste geval houden we de boeking tegen. We zijn nu begonnen met filteren voor het naseizoen: wie past wel, wie past niet. En we hebben al een aantal reserveringen gestopt."

Hoge borg

Een andere maatregel om de rotte appels eruit te halen, is een hoge borg. Gasten die boeken bij De Soeten Haert en Klein Poelland, betalen ruim 500 euro borg. Per persoon, benadrukt De Reus. "Omdat de mensen die overlast veroorzaken, vaak ook de mensen zijn die niets besteden op het park en zelf alles meenemen. Die komen aan met een aanhanger vol bier en een ghettoblaster vol herrie. Dat willen we onze andere gasten gewoon niet aandoen. Wij promoten onszelf als familiepark. Dan moet het voor die families wel aangenaam blijven. En wij willen ook gewoon geen klachten meer, niet meer compenseren en niet meer omboeken."

De regels op het park zelf zijn ook aangescherpt. "Bij de ingang worden alle gasten vriendelijk ontvangen door een dame aan de balie", vertelt De Reus, "maar als de sleutel eenmaal is overhandigd neemt iemand van de beveiliging de jongeren over. Dezelfde beveiliger als die 's avonds zijn rondjes doet op het park. Die leidt de jongeren rond en legt ze de regels uit. En samen met TCR hebben we geregeld dat er bussen rijden die de jongeren bij de ingang van het park oppikken en ze midden in Renesse afzetten."

Te verwaarlozen

En dat werkt. Nadat de eigenaar van Hotel 't Klokje jarenlang alarm sloeg over jongeren die zijn gasten wegjoegen met herrie en agressie, klinkt daar nu geen enkele klacht meer. Het hotel is weliswaar van eigenaar gewisseld, maar toch. "Voor ons is de situatie heel acceptabel", zegt Marcel de Bil. "De overlast is te verwaarlozen."

Dat komt volgens hem mede omdat ondernemers in de omgeving elke maand overleggen, met ook de politie erbij. De initiatiefnemer van dat overleg, Marieke Braber van vakantiepark Zonnedorp, die ook in het bestuur van de Recron op Schouwen-Duiveland zit, vindt ook dat het goed gaat. "In het overleg vallen soms harde woorden, maar we blijven constructief bezig met elkaar. Roompot is er altijd met één of twee man bij. Ze luisteren en kiezen duidelijk een andere insteek. Dat merken we op straat."

Lees meer in de PZC van donderdag 4 augutus.