Marien Klootwijk uit Middelburg hoopt ooit van zijn eigen brillenmerk te kunnen leven.
Volledig scherm
Marien Klootwijk uit Middelburg hoopt ooit van zijn eigen brillenmerk te kunnen leven. © Ruben Oreel

Middelburger is brein achter zonnebrillenmerk Mariener Sunglasses

MIDDELBURG - Een leuke zonnebril die niet snel kapot gaat en weinig kost. Zo één kon Marien Klootwijk (29) uit Middelburg in 2012 niet vinden en daarom ontwierp hij ze zelf. Vier jaar later heeft hij ruim 20.000 zonnebrillen verkocht van zijn eigen merk 'Mariener Sunglasses'.

Een zwart montuur, vergelijkbaar met een Rayban Wayfarer, maar dan met gekleurde glazen en een prijskaartje waar je niet steil van achterover slaat. Dat was het oorspronkelijke idee van Marien. Hij bestelde een doos van 300 exemplaren bij een fabrikant in Taiwan. Een paar voor hemzelf en de rest zou hij proberen verkopen aan zijn vrienden.

Mariener Melange

In no time was hij door zijn voorraad heen en daarom besloot Marien de webshop mariener.nl op te richten. In eerste instantie met als enige model de 'Melange', afgeleid van zijn bijnaam Mariener Melange (omdat hij zo'n liefhebber is van de koffie Wiener melange). Inmiddels is het assortiment uitgebreid met nieuwe modellen, motorcross-, ski- en kinderbrillen en heeft hij tienduizenden exemplaren verkocht. "Ik had niet verwacht dat het zó goed zou gaan", zegt de Middelburgse ondernemer trots.

Toch kan hij er nog niet van leven. "Ik wil de prijzen laag houden, maar ik wil er wel een prima kwaliteit voor kunnen leveren. De monturen zijn bijvoorbeeld flexibel, zodat ze niet meteen kapotgaan als je er per ongeluk op gaat zitten. En de glazen zijn gepolariseerd om je ogen extra te beschermen tegen de schittering van de zon. Dat kost allemaal wat extra en daardoor heb ik behoorlijk wat afzet nodig om er veel aan te verdienen", vertelt hij.

Marketeer

Marien ontwerpt de zonnebrillen grotendeels zelf en bestelt ze nog altijd bij dezelfde fabrieken in Taiwan. Hij krijgt alle onderdelen thuisgestuurd en zet de brillen vervolgens zelf in elkaar. Ook zijn webshop en de Facebook- en Instagram-kanalen onderhoudt hij zelf en dat doet hij allemaal naast zijn werk als marketeer bij LuxImprove in Kruiningen.

Lees het hele artikel in de PZC van donderdag 18 augustus.