Volledig scherm
Marijn Brouwers en Jenny Arean. © Lex de meester

Klanken kleuren verhalen op het Nazomerfestival

MIDDELBURG - Voor de tweede achtereenvolgende avond klonk donderdag uitsluitend Nederlandstalige muziek op het Abdijplein, tijdens het Zeeland Nazomerfestival. Na het kleinkunsttalent Yentl en de Boer was het nu de beurt aan grand old lady Jenny Arean (73) - al meer dan vijftig jaar actief op het podium - samen met Marijn Brouwers (41).

Hij heeft snel aan bekendheid gewonnen dankzij zijn deelname aan 'Op zoek naar Zorro' en zijn vertolkingen van met name Frans Halsema en Charles Aznavour. Opvallend: ze trokken beduidend minder publiek dan Yentl en de Boer een etmaal eerder. Snel opkomend talent is blijkbaar populairder dan decennialange ervaring.

De gemiddelde leeftijd van de bezoekers lag relatief hoog, wat ook weer niet zo verwonderlijk was. Jenny Arean kent een trouw publiek dat haar al vele jaren volgt.

Maarten Termont

De Zeeuwse muzikant Maarten Termont, die voorheen deel uitmaakte van de band The Old Firm, luidde in de Popaanzee-tent de avond in en deed dat verdienstelijk, met zijn goede stem en sterke, verhalende teksten. Maar hij had - net als woensdag gebeurde - te kampen met publiek dat halverwege collectief naar het hoofdpodium verkaste. Daardoor miste men onder meer zijn fraaie versie van 'Mia' van de betreurde Luc De Vos (Gorki).

Wat Termont goed doet, kunnen Jenny Arean en Marijn Brouwers meesterlijk: een, soms persoonlijk, relaas vertellen in muziek. Verhalen die worden gekleurd door klanken. De twee bleken goed op elkaar te zijn ingespeeld en brachten de nummers vaardig, theatraal, maar doorgaans doorleefd, zoals in het aangrijpende 'Joodse vrouw'.

Meerwaarde

Tegelijkertijd steeg de uitvoering van het programma niet uit boven de versie in het theater. De twee speelden nauwelijks in op de toch bijzondere locatie die het Abdijplein nu eenmaal is, waardoor de gehoopte meerwaarde uitbleef.

De waardering van het publiek was niettemin groot. Na het slotapplaus leek als bonus een uitvoering van 'Vluchten kan niet meer' voor de hand te liggen. Middelburg werd echter geen toegift gegund.

De bezoekers beoordeelden het optreden met gemiddeld 4,42 sterren (op een schaal van 5), zo bleek uit de PZC-publieksenquête.